OKR als methode om strategieën uit te voeren
Als een van de initiatiefnemers is Jimmy nauw betrokken bij de implementatie van deze werkstructuur binnen LINKIT. “We streven naar volledig zelfsturende teams en vragen hen om -samen met andere stakeholders- doelen te stellen. Daarmee willen we meer betrokkenheid, focus en alignment (structuur, red.) in de organisatie krijgen.
OKR versus KPI
OKR staat voor ‘Objective and Key Results’ en koppelt doelstellingen aan meetbare resultaten (data). “Je stelt jezelf inspirerende doelen: wat wil je bereiken? Hieraan hang je vervolgens meetbare Key Results: hoe ga ik dit bereiken? En de Initiatives staan voor concrete acties om de doelen te bereiken”, zegt Jimmy. “Eigenlijk kun je zeggen dat de OKR-methode het kompas is van de organisatie: het wijst je in de beoogde richting.”
Toch hoeft de OKR-methode geen andere methodes uit te sluiten, zoals bijvoorbeeld KPI’s. “OKR’s zijn actiegedreven en kunnen leiden tot nieuwe initiatieven. KPI’s zijn resultaatgericht en meten de prestaties van de organisatie. Daarnaast meet je KPI’s idealiter real-time, terwijl OKR’s opdeelt en meet in cycli, bijvoorbeeld per kwartaal.”
Toch versterken ze elkaar, zegt Jimmy. “Mocht een prestatie achterlopen bij de bedrijfsdoelstellingen, dan heb je met de OKR een mooie troef achter de hand. Zo houdt iedere methode zijn eigen plek in de organisatie, maar vullen ze elkaar wel aan.”
Stippen op de horizon
De strategie van de IT & Innovation-tak binnen LINKIT is onderverdeeld in drie thema’s, welke als stippen op de horizon worden aangegeven. Het eerste thema is het bouwen aan eigen mensen, het tweede staat voor innovatie om klanten nog beter te kunnen helpen en het derde thema staat voor een duurzame, betrokken business die lang van waarde is.
“De eerste stip -‘Teaming up’- staat voor het creëren van sterke, inhoudelijke squads (teams bestaande uit verschillende experts met hun eigen kennisgebied, red.) waarbij de medewerkers gelukkig zijn in hun werk”, zegt Jimmy. “De tweede stip op de horizon is ‘Teaming up to explore’. Hier verleggen we de focus van de medewerkers naar buiten en starten we nieuwe initiatieven om klanten nog beter te kunnen bedienen. De derde en laatste stip is ‘Teaming up to explore the future’. Hier richten we ons op de maatschappelijke betrokkenheid van LINKIT als organisatie en hoe we een duurzame bijdrage creëren.”
Meten van het gewenste resultaat
Om de doelstellingen meetbaar en inzichtelijk te houden, werkt LINKIT met korte periodes. “Afhankelijk van het doel, kijken we -per twee weken of per kwartaal- of de gestelde doelen het gewenste resultaat brengen of dat er nieuwe initiatieven nodig zijn om ze te behalen.”
Door op regelmatige basis de voortgang te meten, blijf je wendbaar en kun je tijdig bijschaven wanneer dat nodig is, vertelt Jimmy. “Door korte meetcycli te gebruiken, voorkomen we dat de stippen op de horizon vervagen en doelen onbereikbaar zijn.”
Meer inzicht en resultaat
Inmiddels betaalt de OKR-methodiek zich uit in een verbeterde samenwerking tussen verschillende teams. “Er is meer samenhang tussen bijvoorbeeld Recruitment en Sales. Zij hebben inzicht in elkaars progressie en resultaten en stemmen hier hun verdere doelen op af”, zegt Jimmy. “Zo neemt Recruitment meer mensen aan als Sales meer opdrachten in de pijplijn heeft en vice versa.”
Een ander zichtbaar resultaat is de efficiëntere overlegstructuur binnen LINKIT. Geen wekelijkse overleggen meer, maar een uitgebreide business review per kwartaal. ”Er gaat minder tijd verloren, squads begrijpen elkaar beter en iedereen weet welke rol zijn/haar squad heeft binnen de organisatie”, aldus Jimmy.
Zelf met OKR aan de slag
Om als organisatie te starten met de OKR-methode, is het van belang dat je je eigen business goed begrijpt, geeft Jimmy aan. “Weet waarom klanten voor jou kiezen, welke toegevoegde waarde je biedt en hoe je ervoor zorgt dat ze over tien jaar nog steeds voor jou kiezen.”
Hij vervolgt: “LINKIT onderscheidt zich bijvoorbeeld als mensgedreven kennisorganisatie op IT-gebied, waarbij we streven naar duurzame en betrouwbare relaties. Onze kennis hanteren we als leidraad voor de te bepalen OKR’s, waarmee we veranderingen in gang zetten en uiteindelijk strategische en operationele successen te boeken. Intern en extern.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee