CFO en digitale transformatie: wat is de ROI van digitalisering?
Hoe zet je digitale transformatie in de winst- en verliesrekening van een organisatie? Voor een Chief Financial Officer (CFO) brengen investeringen in digitalisering nieuwe uitdagingen met zich mee. Sturen op budget en uitgaven is namelijk lastig als je geen duidelijk cijfer aan de opbrengstenkant kunt zetten. Wat is de ROI van digitale transformatie?

De rol van de CFO is veranderd; deze gaat verder dan de traditionele taak van budgetbewaking en omvat nu veel meer strategische verantwoordelijkheden. In een recente benchmark geven de meeste CFO’s (69%) aan dat ze in de afgelopen jaren hun rol hebben zien veranderen. Driekwart (75%) geeft aan dat hun verantwoordelijkheden zijn toegenomen en voor 88% geldt dat ze veel vaker dan voorheen IT-gerelateerde beslissingen nemen. Toch blijven financiële planning en verslaglegging wezenlijke onderdelen van de CFO-taken. Dat betekent kortweg dat investeringen een onderbouwing en bewijs moeten krijgen. Wat is het doel en wat levert het op? Bij IT-investeringen is dat niet altijd tot twee cijfers achter de komma inzichtelijk te maken.
Een classic CFO-kwestie?
Een organisatie digitaliseert met name om de interne efficiency te verbeteren. 77% van de CFO’s zegt dat dit de belangrijkste drijfveer achter de digitale transformatie is. Technologie helpt om de productie sneller en slimmer te maken en laat medewerkers meer datagedreven werken. AI kan taken overnemen of efficiënter uitvoeren. Die verbeterde efficiency moet leiden tot betere kwaliteit van financiële data en financiële resultaten. Voor ruim de helft (53%) is dat de belangrijkste graadmeter van het succes van digitale transformatie. Tot zover is het een classic CFO-kwestie met duidelijke plussen en minnen. Toch is het zelden zo eenvoudig.
Wat is de ROI als een organisatie overstapt op een nieuw ERP-systeem? Kun je daar een gezonde businesscase van maken? Datzelfde geldt voor fabrieksprocessen en productielijnen. Als een productielijn al 40 jaar prima voldoet, dan is de urgentie om verdergaand te digitaliseren niet direct duidelijk. Bovendien is het ook daar niet altijd gezegd dat het uitfaseren van oude systemen en het invoeren van nieuwe technologieën zich in klinkende munt uitbetaalt. En wat levert datagedreven werken op? Het is nog niet makkelijk om de ROI te meten van iets dat impact heeft op de gehele bedrijfsvoering.
Unieke plek om de koers te bepalen
Digitale transformatie is een gegeven. Organisaties moeten digitaliseren om ook over 10 of 20 jaar relevant te zijn. Investeringen in IT en technologische aanpassingen zijn essentieel om de concurrentiekracht van een organisatie te waarborgen, zeker in een industriële omgeving waar data en datagedreven werken een steeds prominentere rol spelen. Bedrijven moeten inspelen op AI en andere innovatieve oplossingen om toekomstige kansen te benutten en – niet onbelangrijk – personeelsverloop en vergrijzing het hoofd te bieden.
En de CFO? Die zit op de unieke plek om die transformatie als stuurman te begeleiden. Samen met de algemeen directeur kan de CFO de koers uitzetten naar een datagedreven organisatie en de voorwaarden en omstandigheden creëren (voldoende budget, tijd, capaciteit en aandacht) om de klippen te omzeilen en de bestemming te bereiken. De ROI van die reis is dan het bereiken van de overeengekomen bestemming.
Praktische handvatten voor CFO’s
Begin nu: De concurrentie is al begonnen en de markt verwacht dat bedrijven zich aan de digitale transformatie aanpassen. Digitale transformatie kost tijd – denk aan 3-5 jaar – dus hoe eerder je begint, hoe beter je kunt bijsturen bij veranderingen.
Stuur op data: Gebruik data om zakelijke beslissingen te sturen, dat is een essentiële stap op weg naar een datagedreven organisatie. Zorg dat de systemen op orde zijn en begin met kleine, praktische stappen om data-inzichten te verkrijgen en benutten.
Wees flexibel en focus op de lange termijn: De reis van digitale transformatie is onzeker en dynamisch. Plan de bestemming, maar wees flexibel in de route. Het vermogen om bij te sturen en om te gaan met onverwachte uitdagingen is van cruciaal belang.
Kies voor toekomstbestendigheid: Zet in op systemen en technologieën die toekomstbestendig zijn. Dit kan soms betekenen dat een deel van de pijn wordt genomen om relevant te blijven. Wees bereid om geïnvesteerde middelen te flexibiliseren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee