Overslaan en naar de inhoud gaan

De IT-uitdagingen van Huize Rosa

Toen Jannette Booij bestuurder werd bij Huize Rosa, trof zij een verouderde ICT-omgeving aan waar het nodige aan gedaan moest worden. In PQR vond zij een partner die helpt om de basis weer op orde te krijgen en zorgdromen te realiseren door de huidige ICT-diensten te verbeteren.

Over Huize Rosa

Huize Rosa is een kleinschalige zorgaanbieder met een breed wijkgericht aanbod in de ouderenzorg. Ze biedt wonen met zorg en verpleging, thuiszorg en welzijnsdiensten aan bewoners en aan kwetsbare ouderen. Dat doet ze zowel aan de ouderen in het zorgcentrum aan de Rosa de Limastraat in Nijmegen als in een aantal nabij gelegen appartementengebouwen en in de wijk. Huize Rosa heeft ruim 240 medewerkers en ongeveer 60 vrijwilligers. Deze bieden persoonsgerichte zorg bij de leukste kleine zorgorganisatie in Nijmegen.

De IT-uitdagingen van Huize Rosa

Jannette Booij werkt sinds september 2020 bij Huize Rosa. Ze is als bestuurder eindverantwoordelijk en geeft – samen met het managementteam – leiding aan de organisatie. Jannette: “In mijn werkzame leven heb ik vanaf het begin ICT in mijn portefeuille gehad. Toen ik hier kwam was ik natuurlijk nieuwsgierig wat ik aan zou treffen. ICT kan bijdragen aan werkplezier en helpen om slimmer en handiger te werken. Dat was bij Huize Rosa nog niet de realiteit.”

Uit nader onderzoek bleek dat de lijst met knelpunten op het gebied van ICT lang was. Er was weinig geïnvesteerd of gedaan om bij de tijd te blijven. De wifi-dekking was onvoldoende en daarnaast waren de twee belangrijkste softwarepakketten ‘end of life’. Een complicerende factor was de historisch gegroeide ingewikkelde organisatie van ICT. De eigenaar en verhuurder van het relatief nieuwe pand was verantwoordelijk voor de wifi, alarmering en telefonie. Huize Rosa was verantwoordelijk voor de infrastructuur en hardware. De ondersteuning hiervan werd vervolgens voor beide door dezelfde derde partij uitgevoerd. De contracten liepen niet synchroon en daarmee werd het oplossen van de knelpunten ingewikkeld.

De keuze voor PQR

Jannette Booij: “Voor mij was het begrijpelijk dat de gebruikers ontevreden waren. En dat er een plan nodig was om gereed te zijn voor de toekomst. Ik heb het ICT-bedrijf waar we mee werkten gevraagd een advies en ICT routekaart voor ons te ontwikkelen. Toen ik dat na 9 maanden nog steeds niet had ontvangen, ben ik op zoek gegaan naar een andere partij.”

Na een brede zoektocht en een aantal verkennende gesprekken koos Huize Rosa overtuigd voor PQR. Jannette Booij: “Voor mij was heel belangrijk dat ze de zorg kenden, goed naar onze wensen luisterden en dat ze snel konden schakelen. PQR heeft in deze verkennende gesprekken al meer meegedacht en oplossingen aangereikt dan andere partijen waar we al lang zaken mee deden.”

De ‘zorgdromen’ van Huize Rosa

Huize Rosa heeft een duidelijke visie op zorg: de basis is leefplezier en welzijn van de cliënten en bewoners. Kortom: Huize Rosa wil met de beschikbare middelen goede persoonsgerichte zorg leveren. Jannette Booij: “Wij willen de ‘leukste kleine zorginstelling van Nijmegen’ zijn voor cliënten, bewoners en medewerkers. ICT is ontzettend belangrijk bijvoorbeeld op een woongroep. Het moet snel werken en betrouwbaar zijn voor onder andere alarmering en het ECD. Voor de zorg aan het bed moet ICT een hulpmiddel zijn, geen hindermiddel wat het in het verleden wel was. Onze ICT toekomstvisie is: ‘Van werkdruk naar werkplezier’. Ik wil dat onze mensen weer blij worden van ICT, omdat het gewoon werkt en het leven makkelijker maakt. Net zo vanzelfsprekend als water uit de kraan.”

De aanpak van PQR

PQR heeft op basis van de bestaande situatie en toekomstvisie van Huize Rosa een meerjarenplan gemaakt inclusief prioriteiten, planning en budgetten. Daarbij is ook gekeken welke investeringen konden worden uitgesteld. In eerste instantie was de vervanging van het ECD een van de hoogste prioriteiten. Na contact met de leverancier bleek dat er voor een beperkt bedrag een upgrade mogelijk was, waarmee Huize Rosa nog even vooruit kon. Toen uiteindelijk bleek dat deze upgrade toch niet beschikbaar kwam, heeft PQR geholpen versneld en zorgvuldig een besluit te nemen voor een nieuw ECD.

Het uitgangspunt was een ‘mobile first’ strategie, zodat de zorgverleners zoveel mogelijk aan het bed kunnen doen. Daarvoor was het noodzakelijk om het wifi-netwerk te vervangen. Jannette Booij: “PQR ging zeer voortvarend te werk. Direct na het plaatsen van de opdracht voor de nieuwe wifi-omgeving hebben ze de daarvoor benodigde producten besteld. Dat netwerk is essentieel, want dat wordt de basis om alles uit te kunnen rollen. Met smartphones voor telefonie en alarmering, in plaats van verouderde DECT-telefoons. Mensen worden hier echt blij van, ze stappen echt ineens in de 21e eeuw. Een mooi voorbeeld: in het verleden hadden ze een kladblok bij het bed van de cliënt om dingen te noteren en dat moesten ze op een ‘thin client’ in de woonkamer overtypen. Met de juiste ICT kunnen medewerkers nu meer tijd aan de zorg besteden. Dus eigenlijk: gewoon lekker hun werk doen.”

De ervaringen met PQR

Jannette Booij: “De ervaringen met PQR zijn heel goed. Met onze IT strategisch adviseur van PQR hebben we een vertrouwensrelatie, het is iemand die echt aan onze kant van de tafel zit. Hij praat onze taal en schakelt net zo makkelijk met de Raad van Bestuur als de verhuurder van ons pand en onze gebruikers. Voor mij is hij een betrouwbare partner die verstand van zaken heeft en betrokken is.

Die betrokkenheid en toegankelijkheid vind ik trouwens kenmerkend voor PQR. De manier waarop ze werken en hun kernwaarden sluiten perfect aan bij onze visie. Ze geven echt persoonlijke aandacht en zijn ontzettend betrokken, ook in hun regierol naar andere IT-partijen waarmee we samen werken.

PQR helpt ons te innoveren en is, naast de aanwezige expertise, heel sterk in de vertaling naar de zorgpraktijk. Ze snappen hoe belangrijk ICT voor ons is, wij zijn immers een 24×7 bedrijf. In ons partnership maken we samen hele grote stappen naar ons lonkend perspectief.”

Vervolgstappen

In eerste instantie heeft PQR vooral gewerkt aan de randvoorwaarden en technologische basis zoals devices, applicaties, de telefooncentrale en het netwerk. Jannette Booij: “Voor zorginnovatie heb je een solide ICT-basis nodig. Nu is voor Huize Rosa de tijd aangebroken om verder te investeren in onze zorgdromen: ICT om zorg slimmer te kunnen organiseren, meer te kunnen doen met dezelfde mensen. Dat is immers de opgave in de ouderenzorg. En de IT strategie consultant van PQR is de programmamanager van onze digitale transitie. Ik ben ontzettend blij dat PQR ons helpt onze visie op de zorg te realiseren.”

Wilt praten over zorgvernieuwing met een zorgexpert van PQR? Neem contact op via www.pqr.com/contact of bel naar 030 662 9729.

PQR helpt zorginstellingen de stap te zetten naar zorgvernieuwing, zodat ze klaar zijn voor de toekomst. Bij PQR draaien diensten niet om IT, maar om oplossingen en de mensen die we daarmee helpen. Rust is wat wij maken. Om te werken, te groeien en te innoveren. En dan, ineens, doet IT er niet meer toe.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in