Management

Dit is een bijdrage van SAS Nederland
Datamanagement
AG Connect

Champions League winnen of landskampioen worden?

Haal je voordeel uit data-analyse

12 september 2017
Door: SAS Nederland, partner

Haal je voordeel uit data-analyse

Hoe kun je je sportteam beter laten presteren en tegelijkertijd de omzet verhogen en aankoopkosten van nieuwe spelers verlagen? Het zijn vragen die iedere profclub zich stelt. Of het nu een NBA basketbalteam is of een eredivisie voetbalclub. Een antwoord kan zijn: met big data analytics en deep learning.

Tijdens het SAS Forum sprak Giels Brouwer, oprichter van SciSports, een data scouting-bedrijf dat zich richt op de vraag: welke voetballer past goed in welk team? Hij kreeg het idee voor het concept tijdens het spelen van het computerspel Voetbalmanager. De speler kruipt daarbij in de rol van voetbalscout en koopt wereldwijd talenten voor zijn team. Hij werd erg goed in het spel door data te gebruiken over de prestaties van een elftal als een bewuste speler staat opgesteld. Hij ontdekte dat in de echte wereld dit soort data nog nauwelijks werd gebruikt. SciSports ontwikkelde de SciSkill Index, die aangeeft hoe groot de invloed van een speler is op zijn elftal. Daarbij worden data uit maar liefst twee miljoen wedstrijden geanalyseerd.

SciSports helpt nu voetbalclubs wereldwijd bij hun scouting, maar ook voetballers die op zoek zijn naar een club die qua speelstijl beter bij hen past. Zoals bijvoorbeeld Memphis Depay, die ongelukkig was in Manchester en nu weer opbloeit bij Olympic Lyon, een club die een speelstijl heeft die overeenkomt met die van PSV. Het eind is nog lang niet in zicht. Met 3D camera’s in stadions kan SciSports echte wedstrijden transformeren tot een real-life versie van het FIFA computerspel. Door deep learning technieken toe te passen op de data kunnen ze iedere speler tot in detail analyseren: hoe hard kan iemand sprinten, hoe hard kan iemand schieten, welke spelers hebben de gave om altijd op de juiste plek te staan? Ze kunnen zelfs blessures voorspellen doordat ze zien dat een speler plotseling net wat anders loopt.

Het NBA-team Orlando Magic gebruikt SAS eveneens om spelers te analyseren en opstellingen te maken. Daarnaast focussen ze op de commerciële kant: wat is de optimale prijs voor een ticket en een seizoenkaart? Welke vaste bezoekers van onze wedstrijden zijn geïnteresseerd in welke merchandise? Waar zitten hick-ups in de customer journey, die ze bij Orlando Magic trouwens liever ‘fan experience’ noemen. Want dat is waar het om gaat: de trouwe fan een zo goed mogelijke ervaring bieden op alle fronten.

Orlando Magic is één van de cases die is beschreven in de whitepaper ‘Any size business can supersize results with data visualisation’. Benieuwd naar meer ervaringen van bedrijven uit verschillende branches hoe zij hun klanten een betere ervaring bieden? Download de whitepaper dan hier.

 

Rein Mertens, Senior Manager bij SAS (Rein.Mertens@sas.com)

 

Reactie toevoegen