Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van SAS Nederland
Datamanagement
Hoe maak ik mijn eigen organisatie data-driven?

Hoe maak ik mijn eigen organisatie data-driven?

10 mei 2017
Door: SAS Nederland, partner

Data-driven organisaties kunnen sneller beslissingen nemen, sneller innoveren, de klantervaring verbeteren en hun efficiency verhogen door processen te optimaliseren. Alle reden om te investeren in een datastrategie, zou je zeggen. Toch nemen nog maar weinig bedrijven dit onderwerp écht serieus. Ze zeggen wel dat data de nieuwe olie is, maar in de huidige processen wordt data nog vooral beschouwd als bijproduct van applicaties. En dat is zonde, want als je de data zodanig beschikbaar maakt dat deze makkelijk kan worden gebruikt, gedeeld en verplaatst, dan kun je veel meer waarde uit je data halen. Je voldoet dan en passant ook veel eenvoudiger aan de nieuwe Europese GDPR-wetgeving (Algemene Verordening Gegevensverwerking). Lees hier meer over GDPR.

Een goede datastrategie bestaat uit vijf nauw met elkaar samenhangende componenten:

  1. identificeren: je moet in staat zijn om data snel te identificeren en interpreteren, ongeacht de structuur, herkomst of locatie;
  2. opslaan: je moet een opslagstructuur ontwikkelen die het eenvoudig maakt om data te delen en te hergebruiken in andere processen dan waar ze zijn gecreëerd, zonder die data dan op een andere plek nog eens op te slaan;
  3. ter beschikking stellen: als je data op andere plekken wilt hergebruiken, moeten gebruikers ze eenvoudig kunnen opvragen, zonder ingewikkelde exports uit systemen en zonder tussenkomst van de IT-afdeling;
  4. integreren: ongeveer 40 procent van alle IT-ontwikkelkosten gaat naar oplossingen om data te integreren. Als er geen centrale datastrategie wordt gevormd zal dit percentage alleen maar stijgen;
  5. controleren: zonder data governance, met policies en mechanismen die toezien op effectief datagebruik, zullen alle afspraken die je maakt weer verzanden (lees ook de blog 'Verhoog de ROI op IT door betere data governance').

Je krijgt deze vijf onderdelen alleen voor elkaar als je je IT-oplossingen niet langer beschouwt als puntoplossingen, maar als je op een integrale manier naar je IT-landschap en de daarin omgaande data kijkt. Met andere woorden, als je een heldere architectuur hebt die data enerzijds verbindt aan je bedrijfsprocessen en anderzijds aan de onderliggende applicaties en ICT-infrastructuur. Maak niet de fout om datamanagement in ieder bedrijfsonderdeel apart op te zetten, maar heb de moed om er bovenuit te stijgen. Want je datastrategie is de roadmap voor alle toekomstige databehoeften. Als je wilt profiteren van de kansen die IoT, location based services of big data analytics bieden, kun je niet langer zonder.

Meer weten? Lees dan onze whitepaper ‘The 5 essential components of data strategy’.

Rein Mertens, Senior Manager bij SAS (Rein.Mertens@sas.com)

 

 

Reactie toevoegen