Management

Dit is een bijdrage van SAS Nederland
Datamanagement
SAS Big Data Framework

Pak de big data kansen, maar ga niet over één nacht ijs

21 juli 2017
Door: SAS Nederland, partner

Wie regelmatig congressen en seminars bezoekt, zijn vakliteratuur bijhoudt en met collega’s brainstormt, zal ongetwijfeld hebben nagedacht over de vele databronnen die de eigen organisatie tot haar beschikking heeft om inzichten op te doen teneinde kosten te verlagen of omzet te verhogen.

Een greep uit de vele mogelijkheden:

  • preventief onderhoud op machines;
  • monitoring op afstand van wat je maar wilt: patiënten, machines, productieprocessen;
  • inzicht in klantgedrag op basis van social media, e-mailverkeer en opnamen van telefoongesprekken;
  • locatiegebaseerde promoties;
  • fraude- en risicopreventie;
  • prijs- of voorraadoptimalisatie. 

Wie deze vruchten wil plukken, loopt onherroepelijk aan tegen het probleem van data-integratie: hoe voegt u in hemelsnaam de vele verschillende bronnen met informatie samen? Bronnen die niet alleen intern zijn, maar steeds vaker ook extern. Bronnen waarvan u niet weet wat de datakwaliteit is. Om nog maar te zwijgen over het vaak real-time benodigd zijn van de data. Vraag maar eens aan de internetmarketeers in uw bedrijf welke uitdaging zij hebben om de website liefst ‘on the fly’ aan te passen aan de bezoeker. 

De whitepaper ‘Data Integration déjà vu? Big Data reinvigorates Data Integration’ beschrijft de kansen die er liggen voor big data analytics, maar ook de uitdagingen die zijn gemoeid met het neerzetten van een nieuwe data-architectuur welke noodzakelijk is om de huidige datalawine te kunnen managen. 

Rein Mertens, Principal Business Solutions Manager bij SAS (Rein.Mertens@sas.com
 

Reactie toevoegen