Management

Dit is een bijdrage van SAS Nederland
Analytics
Sneller betere beslissingen

Snellere en betere beslissingen nemen? Breng je data in beeld

Iedere manager kent ze wel: ellenlange rapportages die periodiek worden opgehoest en waar je nauwelijks wijs uit wordt.

1 augustus 2017
Door: SAS Nederland, partner

Iedere manager kent ze wel: ellenlange rapportages die periodiek worden opgehoest en waar je nauwelijks wijs uit wordt.

Vind je het vreemd dat managers jarenlang meer vertrouwden op hun onderbuikgevoel dan op de data? Dat was niet alleen omdat ze eigenwijs waren, maar onze hersenen zijn gewoon niet gemaakt om grote hoeveelheden data te verwerken en interpreteren. Computers zijn daar veel beter in. 

Er komen dan ook steeds meer oplossingen op de markt voor het maken van visualisaties. En nee, niet dat is geen software waar alleen whizzkids mee uit de voeten kunnen, het zijn applicaties die je aan iedere medewerker ter beschikking kunt stellen.

Denk je eens in wat het betekent als die stapel rapporten terug wordt gebracht tot vijf of zes simpele visualisaties die direct inzicht geven in afwijkingen ten opzichte van patronen of trends die de organisatie gebruikt om op te sturen. Grote kans dat:

  • je eerder markttrends ontdekt waar je op kunt inspelen;
  • je de marktdynamiek beter leert begrijpen;
  • je meer inzicht krijgt in behoeften van klanten;
  • je collega’s makkelijker kunt overtuigen van de nieuw opgedane inzichten, waardoor je sneller een betere beslissing kunt nemen.

We zien het bij veel organisaties die SAS Visual Analytics inzetten: medisch specialisten in ziekenhuizen die op basis van de uitgangssituatie en behandeluitkomsten van eerdere patiënten voor een individuele patiënt een beter behandelplan kunnen maken. Energieleveranciers die ontdekken welke klanten meer gevoelig zijn voor ‘groene’ argumenten en wie er vooral beslist op basis van prijs, zodat ze daar hun marketing op kunnen afstemmen. Luchthavens die inzicht krijgen in de goederenstromen en passagiersstromen, waardoor ze deze efficiënter kunnen afhandelen. Banken die eerder fraude ontdekken in het betalingsverkeer. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Meer weten? Download dan het e-book ‘Data Visualization: the What, Why and How’. En wil je op zoek naar inspiratie voor jouw businesscase? Stuur me dan een mailtje, we komen graag eens vrijblijvend brainstormen.

Rein Mertens, Senior Manager bij SAS (Rein.Mertens@sas.com)

Reactie toevoegen