Management

Dit is een bijdrage van SAS Nederland
Analytics
10 best practices

Tien tips voor het succesvol inzetten van analytics in je organisatie

23 augustus 2017
Door: SAS Nederland, partner

Waar het in de BI-wereld nog vooral draaide om mooie dashboards, gaan de bedrijven die meer ervaring hebben met analytics een stap verder en integreren de inzichten in hun alledaagse processen. Het inzetten van analytics in je organisatie is echter geen sinecure. Daarom zetten we voor u de tien praktische tips op een rij.

 

  1. Start met een concrete businesscase.

Als er geen concrete businesscase of urgentie is om analytics in de organisatie in te zetten, is het een stuk lastiger om iedereen in de organisatie mee te krijgen.

  1. Zorg voor buy-in van de betrokken managers.

Je integreert analytics op de werkvloer omdat je wilt dat medewerkers snellere en betere beslissingen nemen in alledaagse situaties: welk aanbod doe ik aan een klant? Zal ik dit kapotte onderdeel vervangen of repareren? Als dit niet door het management wordt ondersteund, is een project om analytics op de werkvloer toe te passen gedoemd te mislukken.

  1. Kom ‘in control’ op je data.

Goede data governance is cruciaal als je analytics wilt integreren in je dagelijkse processen. Je moet immers weten of de data die je in de analyses gebruikt van voldoende kwaliteit is. Als verantwoordelijkheden en eigenaarschap van de data niet duidelijk zijn belegd, loop je het risico om beslissingen te baseren op onjuiste of onvolledige data.

  1. Houd rekening met de organisatorische consequenties.

Mensen nemen graag hun eigen beslissingen en vertrouwen niet zomaar op computers of systemen. Vooral als ze niet weten welke beslislogica erachter zit. Neem medewerkers dus mee in dit traject en laat ze zien welk voordeel zij met analytics kunnen behalen.

  1. Denk na over integratie met bestaande processen.

‘Actionable analytics’ moet onderdeel uitmaken van een bestaand business proces / workflow. Als mensen eerst een andere applicatie moeten openen om toegang te krijgen tot de data, is de kans klein dat ze het gaan gebruiken. Maak je het daarentegen onderdeel van hun normale proces, dan is de kans groot dat ze het gebruiken in hun dagelijkse werk.

  1. Denk na over deployment en beheer

Zoals gezegd moeten de analytische modellen onderdeel uitmaken van een workflow. De modellen moeten bovendien up-to-date zijn. Met andere woorden: iemand moet verantwoordelijk worden gemaakt voor het beheer zodat het ook op langere termijn goed blijft functioneren.

  1. Meet de uitkomsten.

Zoals met ieder verandertraject is het belangrijk om regelmatig te meten of het gestelde doel wordt bereikt. Niet in de laatste plaats omdat dit een grote stimulans is voor de adoptie (zie ook punt 4).

  1. Hou je modellen up-to-date en hergebruik ze waar mogelijk.

Moderne decision management software stelt je in staat om modellen die je hebt ontwikkeld op een centrale plek te registreren en monitoren. Dit maakt het eenvoudiger om het overzicht te houden en de modellen waar mogelijk te hergebruiken. En niet in de laatste plaats: om te monitoren of ze nog wel up-to-date zijn. Daarvoor kun je de Analytics Life Cycle gebruiken, een door SAS ontwikkeld model dat je helpt om van data tot beslissing te komen en dat tevens toeziet op de actualiteit van de gebruikte modellen (lees de whitepaper ‘Manage the analytical life cycle for decisions at scale’ of lees onze blog ‘Ook analytische modellen hebben onderhoud nodig’).

  1. Mogelijkheden van geavanceerde analytics.

Er komen steeds meer nieuwe technologieën beschikbaar die nieuwe analytische mogelijkheden bieden, bijvoorbeeld om ongestructureerde data te analyseren. Het loont om up-to-date te blijven en continu in de gaten te houden of er nieuwe technologische mogelijkheden zijn die meerwaarde kunnen bieden.

  1. Investeer in nieuwe vaardigheden.

Hoewel veel bedrijven gebruikmaken van externe specialisten om dit van de grond te krijgen, is het wel belangrijk om deze vaardigheden ook in huis te hebben en de nieuwe oplossingen zelf te beheren. Over het algemeen geldt: bedrijven die in staat zijn zelf de juiste specialisten aan te trekken kunnen sneller acteren en zijn dus competitiever.

Wil je geïnspireerd worden hoe jij analytics kunt inzetten in je dagelijkse processen en waar jouw business case ligt? En ben je benieuwd waar andere organisaties in investeren? Lees dan het onderzoek ‘Operationalizing and embedding analytics for action’ van TDWI.

Rein Mertens, Senior Manager bij SAS (Rein.Mertens@sas.com)

Reactie toevoegen