Management

Dit is een bijdrage van SAS Nederland
Datamanagement
AG Connect

Visual analytics: sneller slimmere beslissingen nemen

12 september 2017
Door: SAS Nederland, partner

Zoals we hebben beschreven in onze blog ‘De stap na self service BI’ is visual analytics meer dan alleen maar het maken van grafisch aantrekkelijke rapportages en dashboards. Het is vooral een manier om gebruikers zelf aan de slag te laten gaan met data en tot nieuwe inzichten te laten komen. Was Business Intelligence (BI) vooral een tool voor financieel en hoger management, visual analytics is juist een tool voor de werkvloer. Het doel: sneller slimmere beslissingen nemen.

Onderzoeksbureau TDWI ondervroeg bijna 500 business- en IT-managers in bedrijven die al met visual analytics werken naar hun ervaringen met deze technologie: wie gebruikt deze software waarvoor? Hoe verandert deze technologie de samenwerking tussen business en IT? En hoe tevreden zijn zij met de functionaliteiten in hun pakket?

Daaruit blijkt dat een belangrijk doel van visual analytics – het democratiseren van het gebruik van data – door de meeste bedrijven ruimschoots wordt gehaald. Weliswaar zijn C-level bestuurders en medewerkers met een financiële functie nog altijd zeer belangrijke gebruikersgroepen, ze hebben inmiddels gezelschap gekregen van veel verschillende afdelingen: operations, logistiek, marketing, sales, inkoop, HR. Zij gebruiken de software onder meer om de operationele efficiency te verbeteren, betere forecasts te maken op gebied van inkoop, productie, logistiek of sales, en om nieuwe inzichten op te doen als het gaat om klantgedrag.
 

 

sas

 

 

De respondenten geven aan dat ze de meeste waarde uit visual analytics halen als dit wordt geïntegreerd in alledaagse processen en gecombineerd met decision management. Eenvoudige beslissingen die vele malen per dag worden gemaakt worden het liefst volledig geautomatiseerd, bij andere beslissingen doet de computer een voorstel.

 

sas

 

 

Door de integratie van analytics in dagelijkse processen kunnen deze real-time worden geoptimaliseerd en voorzien van nieuwe slimme toepassingen, zoals bijvoorbeeld dynamic pricing.
 

Dit is maar een kleine greep uit de bevindingen van het onderzoek. Inspiratie opdoen over hoe visual analytics in uw organisatie kan worden ingezet en waar u dan op moet letten? Download hier het TDWI-rapport ‘Visual analytics for making smarter decisions’.

Rein Mertens, Senior Manager bij SAS (Rein.Mertens@sas.com)

Reactie toevoegen