Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijfsvoerings-organisatie Rijn & Braassem pakt de regie

Sinds 2018 werken de gemeenten Alphen aan den Rijn en Kaag en Braassem samen aan digitalisering en automatisering via de gezamenlijke Bedrijfsvoeringsorganisatie Rijn & Braassem (BVO). Deze BVO is opgericht om de dienstverlening, gemeentelijke workflows en het applicatielandschap te standaardiseren. Hiervoor was een stabiele, veilige en conforme infrastructuur nodig, evenals een omslag naar een regieorganisatie.
Hal BVO Rijn & Braaassem
Hal BVO Rijn & Braaassem

Beheersbare, stabiele en veilige gemeentelijke ICT

IT behoort niet tot de kerntaken van een gemeente, toch is het essentieel voor de bedrijfsvoering. Daarom is de BVO opgericht: één centraal aanspreekpunt voor alle ICT-zaken van beide gemeenten.

Aanvankelijk werd het merendeel van de IT beheerd door eigen medewerkers in eigen datacenters. De forse beheerslast slokte echter teveel middelen op en het bleek een grote uitdaging om binnen het team voldoende technische vaardigheid op te bouwen, met de redundantie die nodig is voor de bedrijfscontinuïteit. Daarom koos de BVO voor uitbesteden van het beheer van de IT-omgeving aan Solvinity, met onderaannemer Axians voor SOC/SIEM-dienstverlening en werkplekken.

Van acteren tot regisseren

Uitbesteden gaat niet vanzelf, maar vraagt om verandering van werkwijzen en bedrijfsprocessen. Het kan wennen zijn als je als organisatie niet meer ‘aan de knoppen’ zit, omdat je dat aan een leverancier hebt toevertrouwd. Voordat Solvinity de operationele regievoering van andere leveranciers in de keten kon overnemen, gingen zij daarom eerst met de BVO een consultancy- en verandertraject in, om de organisatie zelf klaar te stomen voor deze verandering. In de eerste jaren lag de focus op het op orde brengen van SLA-contracten met leveranciers, het opzetten van een eigen governance-structuur en cultuuromslag. Een andere prioriteit was gedegen documentatie.

Samen bouwden de BVO en Solvinity aan een volwaardige regie-organisatie, met heldere afspraken tussen de leveranciers. En daarmee transformeert de klant/leverancier-relatie meer en meer in een partnerschap binnen een gedeeld ecosysteem waar toegevoegde waarde aan de BVO centraal staat.

Werkoverleg BVO - Solvinity
Werkoverleg BVO - Solvinity

Veilig en betrouwbaar

De BVO heeft de transitie aangegrepen om ook op technisch gebied te versterken door de infrastructuur over te brengen naar de Solvinity private cloud en verdere transformatie om de veiligheid beter te borgen. De segmentatie is beveiligd volgens de NORA-methodiek en er zijn uitgebreide uitwijkscenario's opgesteld. Daarnaast zijn er efficiencymaatregelen doorgevoerd op onder meer lifecycle management, patching en OS-management. “Over de uitvoering hoeven we ons minder druk te maken”, zegt Jos van Weers, Teammanager Beleid, Regie & Informatievoorziening bij BVO Rijn & Braassem. “Wat dat betreft is het fijn dat we een sterke technologische partner hebben.”

Ten slotte levert onderaannemer Axians ondersteuning met SOC/SIEM-diensten en beheert het de (W)LAN-netwerken en werkplekken. Samen hebben Solvinity en Axians ervoor gezorgd dat de betrouwbaarheid van de dienstverlening hoog blijft, ook tijdens ongeplande gebeurtenissen zoals de coronacrisis.

De public cloud lonkt

Inmiddels beschikt de BVO over een veilige en betrouwbare private cloudomgeving en neemt de organisatie de regierol op zich. Maar het werk is nog lang niet klaar. De samenwerking met Solvinity is verlengd voor nog eens vier jaar en is gericht op innovatie: Saas-ificatie van het applicatielandschap, modernisering van de werkplekpropositie en kantoorautomatisering, verbetering van het WAN-netwerk én de migratie van private naar public cloud. Een ambitieuze uitdaging, maar zeker haalbaar: “We weten nu dat Solvinity ons daarbij kan ondersteunen”, besluit Van Weers.

Meer zien?

Bekijk de onderstaande video met persoonlijk commentaar van Jos van Weers (Teammanager Beleid, Regie en Informatievoorziening, BVO), Sytze Fokkema (Teamleider Functioneel Beheer, BVO) en Sacco van Wessel (Customer Service Manager, Solvinity). Om een PDF-versie van deze case te downloaden ga je naar solvinity.com.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in