Voor welke uitdagingen staat CTO Marc Guardiola
Hoe ziet in een paar woorden jouw dag als CTO bij een technologiebedrijf eruit?
Heel divers. Soms ben ik bezig met een nieuwe deal, op andere dagen met nieuwe ontwikkelingen en de vraag welke rol die kunnen gaan spelen in ons portfolio. Ik zie mezelf als schakel tussen de business en de technologie. Dat betekent dat ik veel gesprekken voer met klanten en collega’s en oplossingen bedenk voor businessvraagstukken.
Hoe ben je ooit in de IT terecht gekomen?
Ik heb Bedrijfskundige Informatica gestudeerd, waarvoor ik stage liep bij een hostingbedrijf. Die wereld blijft altijd interessant vanwege de verscheidenheid aan klanten, branches en technologieën die je tegenkomt, en daarom ben ik er nooit meer uit weggegaan. Hosting en Infrastructuur innoveert continu, waardoor je jezelf blijft ontwikkelen. Ook qua functie; in de meer dan 20 jaar dat ik bij Solvinity werk, heb ik veel verschillende rollen gehad: (lead) engineer in diverse teams, presales engineer, teamlead, (lead) architect, CISO, en nu dus CTO.
Wat maakt deze rol uitdagend?
Solvinity is een groeiende organisatie met een brede stack aan technologie, die continu in beweging is. Je moet dus van heel veel dingen verstand hebben. Dan moet je je rol goed blijven bewaken, in mijn geval: zorgen dat je op hoofdlijnen blijft, collega’s coachen en op tijd overdragen aan specialisten. Het komt uiteindelijk allemaal neer op teamwork.
In hoeverre speelt IT binnen jouw organisatie een bedrijfskritische rol?
Bij bijna elke organisatie is IT cruciaal, maar zeker bij een technologiebedrijf. Wij zijn de IT-dienstverlener van onze klanten en hebben daarin een voorbeeldrol – maar ook van onszelf. Daarnaast moeten wij zoveel mogelijk automatiseren om competitief te blijven.
Heb je ook overwogen om bij een eindgebruikersorganisatie te gaan werken?
Nee, werken bij Solvinity betekent in aanraking komen met vraagstukken en technologie voor al onze klanten. Dat maakt ons werk super dynamisch en afwisselend. Verschillende klanten hebben verschillende technologische focusgebieden. Voor elk focusgebied zijn wij op z’n minst zo professioneel, innovatief en veilig als onze meest veeleisende klant. Zo niet veeleisender, want we blijven daarop door ontwikkelen en willen voorop blijven lopen. Daar kunnen andere klanten ook weer van profiteren. Dat maakt het werken bij Solvinity bijzonder.
Hoe is het om dicht bij het vuur te zitten en altijd up-to-date te moeten zijn over ontwikkelingen in de IT?
Juist heel leuk! Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een klant mee bezig. Van private naar multi-cloud, traditioneel naar cloud native, van een Zero Trust omgeving tot IoT. Uiteindelijk worden we hier allemaal, en zeker ook onze klanten, slimmer en beter van.
Gebruiken jullie de oplossingen die aan klanten worden geleverd ook zelf binnen jullie eigen organisatie?
Jazeker, we zijn een sterk voorstander van ‘eat your own dog food’. Dit zie je bijvoorbeeld terug in services, zoals patch en vulnerability management, die we voor onszelf op hetzelfde shared platform draaien waar onze klanten gebruik van maken. En onze SOC en ISO-certificeringen, waarbij we onszelf telkens verder uitdagen. Of onze Lango Workspace.
Welke technologische ontwikkeling heeft grote invloed gehad op je loopbaan?
Cloud computing. De ontwikkeling die AWS in 2006 heeft ingezet heeft grote invloed gehad op de manier hoe we nu kijken naar IT en automation. Vandaag de dag zijn er een aantal enorme ‘snoepwinkels’ waar bijna alles mogelijk is, zonder voorinvesteringen. Met automation zijn omgevingen supersnel uit te rollen en is beheer veel efficiënter dan vroeger. Dat moet ook wel, om de digitalisering bij te benen. En nu ben ik benieuwd hoe AI ons werk gaat veranderen.
Kun je iets vertellen over jouw IT-strategie ten aanzien van Solvinity?
Ons doel is om voor onze klanten een waardevolle partner te zijn in hun reis naar een veilige, geautomatiseerde en kostenfficiënte IT-omgeving. We doen dit zowel in de public cloud als in diverse private clouds, die we zelf bouwen en beheren. Daarnaast vinden we het belangrijk dat mensen het leuk vinden om voor ons te werken. Geen strategie is uit te voeren zonder goede mensen. Daar besteden we dan ook uitgebreid aandacht aan, met bijvoorbeeld een competitief salaris en uitgebreide opleidingsmogelijkheden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee