‘Ons doel is om een betere toekomst te bouwen voor iedereen’
“Innovatie staat voor mij voor de conversie van ideeën naar oplossingen die het verschil maken voor de maatschappij. Het is een praktische uitkomst. Innovatie is de belangrijkste verantwoordelijkheid van onze R&D-afdeling. Wij hebben 800 wetenschappers in dienst die op tien deelgebieden onderzoek doen en hierover publiceren”, zegt Krishnan.
TCS investeert niet zelf in startups, maar heeft wel een heel netwerk om zich heen verzameld om klanten altijd met innovatieve ideeën te kunnen helpen. Krishnan: “Op het moment dat een klant van ons met een vraag komt dan kunnen wij ons startup-netwerk inzetten. Wie wil er met ons samenwerken om voor deze klant een nieuwe oplossing te ontwikkelen? Gezamenlijk ontwikkelen wij dan de gevraagde dienst of oplossing en presenteren dat bij de klant. Wij hebben wel 200 vragen per jaar die wij binnen ons netwerk uitzetten.”
Kennis delen
Volgens Krishnan is TCS zelf nog een startup. “Een 53 jaar oude startup. Wij geloven erin dat we alles kunnen. Dat zit in de cultuur van het bedrijf. Ons doel is om een betere toekomst te bouwen voor iedereen, waaronder uiteraard onze klanten. Daarom bestaan wij ook door gezamenlijke kennisdeling. Er is altijd een partner of partij waarmee wij samen kunnen werken. Wij vragen een ander graag om hulp. Ons netwerk is enorm voordeel. Er is altijd wel een partij die kan helpen.”
Daarbij is het wel heel belangrijk dat het proces op orde is. “Onze mensen moeten ook wel echt om hulp vragen. Dit gaat zowel via een formeel als informeel proces. Hiervoor hebben wij een agile werkwijze geïmplementeerd. Met klanten werken wij een toekomstvisie uit en vervolgens brengen wij deze tot leven”, legt Krishnan uit.
In Nederland is daarvoor eerder dit jaar TCS Pace Port Amsterdam gelanceerd. Het is een geavanceerd onderzoekscentrum dat is ontworpen om klanten te helpen bij het succesvol sturen van hun groei- en transformatietrajecten. TCS Pace Port Amsterdam is, na New York en Tokio, het derde co-innovatiecentrum. Het is de bedoeling dat de eerste Europese Pace Port van TCS de digitale innovatiehub voor de regio wordt.
Pace Port
Krishnan: “Bedrijven moeten zich tegenwoordig elke dag opnieuw uitvinden. Pace Port Amsterdam biedt een fysieke ervaring om het proces van het bedenken tot het ontwerpen van oplossingen plaats vindt. Centraal staat de vraag waar de business heen gaat. Pace Port brengt mensen daarvoor bij elkaar; er is een design studio, een prototyping space en een brainstorm ruimte. Klanten kunnen er bovendien use-cases zien. Het brengt het beste van alles bij elkaar, zowel fysiek als digitaal. De bedoeling is daarbij altijd om van elkaar te leren. Ook de kracht van het TCS-netwerk komt hier bij elkaar.”
De keuze voor Amsterdam was bewust. “Onze Pace Ports worden altijd in strategische gebieden opgezet. Voor ons was Amsterdam de meest logische keuze om een ecosysteem voor innovatie op te zetten. Wij kennen hier verschillende startups en hebben belangrijke klanten in Nederland. Bovendien wilden we in Europa focussen op duurzaamheid en ons verbinden met de universiteiten in de regio die hier ook veel mee bezig zijn. In Tokio richten we ons bijvoorbeeld meer op robotica.”
Sustainathon
Ook wil TCS studenten stimuleren om mee te denken over duurzaamheid. Half november heeft TCS daarvoor de Sustainathon geïntroduceerd. Het is een Europese wedstrijd die studenten uitdaagt om duurzaamheidsuitdagingen op te lossen en inspireert om innovatieve ideeën te ontwikkelen met behulp van geavanceerde digitale technologieën. De wedstrijd vindt plaats tussen 4 en 6 februari 2022 en de winnaar krijgt tijd in Pace Port om het idee uit te werken en een startup op te zetten.
Krishnan benadrukt nog maar eens dat het doel van TCS altijd is om innovatie te stimuleren. “CIO’s en CTO’s die ik spreek, zijn allemaal bezig met de vraag hoe zij hun business klaar kunnen stomen voor de toekomst. Businessmodellen veranderen. Want alle bedrijven worden tech-bedrijven. Banken zien zichzelf tegenwoordig ook als tech-bedrijf met een banklicentie. Wij willen klanten kennis laten maken met opkomende technologieën. Ik kijk uit naar al deze spannende nieuwe ontwikkelingen.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee