Bedrijven tevreden over zakelijk rendement big data
Meer dan 60 procent van de directieleden geeft aan dat hun bedrijf een succesvolle implementatie van big data heeft afgerond, terwijl 36 procent zich nog niet met een big-dataproject heeft beziggehouden. 4 procent werkte momenteel aan het eerste big-dataproject. Volgens het onderzoek geven directeuren aan dat hun bedrijf vooral gebruikmaakt van big data om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren (94 procent), bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten te verkrijgen (90 procent), en om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen (89 procent).
Nederland kan nog grote slag slaan
“Het is opvallend dat directeuren in Nederland met 78 procent (versus 56 procent wereldwijd) aangeven dat ze zakelijk resultaat behalen door middel van de inzet van big data. Daar staat tegenover dat 33 procent (versus 50 procent wereldwijd) aangeeft dat dit niet heeft geleid tot het ontwikkelen van nieuwe producten en services”, aldus Paul van der Linden, Senior Principal Digital, Data & Analytics bij Accenture. Deze resultaten laten volgens van der Linden zien dat de markt in Nederland op het gebied van big data, product- en serviceontwikkeling nog een grote slag kan slaan.
Belangrijkste knelpunten
De directeuren lieten ook weten dat ze bij het implementeren van big data in hun organisatie tegen uitdagingen aan liepen:
• veiligheid (51 procent)
• budget (47 procent)
• gebrek aan de bekwaamheid om big data te implementeren (41 procent)
• duurzaam implementeren en analyseren van big data (37 procent)
• integratie van big data in bestaande systemen (35 procent)
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee