Big Data helpt actieradius e-auto bepalen
Een accurate inschatting is bij elektrische auto's nog belangrijker dan bij auto's die fossiele brandstoffen kunnen inzetten, omdat hun actieradius doorgaans beperkt is tot 300 of maximaal 400 kilometer voordat de accu opnieuw aan de stroomkabel moet.
De huidige actieradusvoorspelling is meestal gebaseerd op de gemiddelde prestatie van de auto over de laatste 10 tot 50 kilometer. De onderzoekers van de Universiteit van North Carolina proberen juist de berekeningen te baseren op de verbruikscijfers van de kilometers die nog moeten worden afgelegd. Daarvoor hebben zij een algoritme ontwikkeld dat informatie betreft uit een groot aantal bronnen.
Big Data zorgt voor grote nauwkeurigheid
De bestuurder tikt de bestemming in en het systeem gaat aan het rekenen op basis van onder meer historische gegevens van wegdelen tussen vertrek en aankomst plus de karakteristieken van de auto zelf. Volgens onderzoeksleider Mo-Yuen Chow kon op deze manier in 95 procent van de testritten een inschatting met nauwkeurigheid binnen enkele kilometers worden bereikt.
Chow ziet zijn technologie, waarvan de basis al in 2012 werd gepatenteerd, als een manier om mensen over de 'afstand-vrees' voor elektrische auto's te helpen. Hij presenteert de vindingen van zijn groep komende week op een IEEE-conferentie in Dallas.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee