Overslaan en naar de inhoud gaan

Cisco ontdekt een nieuwe plek voor analytics

Het Internet of Things gaat straks hoeveelheden data opleven die te groot zijn om op een economisch verantwoorde manier te transporten naar een centraal datacentrum in de cloud voor analyse en verwerking tot zinvolle informatie waarop zakelijke beslissingen gemaakt kunnen worden. Daarom gaat Cisco verder op het eerder dit jaar geïntroduceerde initiatief van edge of fog computing, waarbij de intelligentie naar de data wordt gebracht in plaats van omgekeerd.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Cisco maakt daarbij gebruik van de processoren en het IOx-besturingssysteem van netwerkapparatuur waarop apps kunnen draaien. Het bedrijf werkt voor de ontwikkeling van de analytische apps samen met partners als IBM, Cloudera, Microsoft, Oracle, SAP en HortonWorks.

Onderdeel in specifieke aandachtsgebieden

Het aanbod bestaat aanvankelijk uit acht pakketten voor een aantal 'verticale' toepassingsgebieden zoals Retail, Service Providers, Mobility, Collaboration en Network Deployment. Het aantal pakketten wordt in de loop van tijd uitgebreid. Cisco heeft uit een recente studie geconcludeerd dat analytics goed is voor zo'n 7,3 miljard van de totale 19 miljard dollar die heel het Internet of Things (of Internet of Everything zoals Cisco het noemt) over 10 jaar oplevert.

Een van de pakketten, Connected Analytics for IT, levert business analytics en inzichten die helpen de mogelijkheden van IT op het vlak van datamanagement en datagovernance in lijn te brengen met de zakelijke doelen, bijvoorbeeld hoe het best softwaregereedschap voor samenwerking in te zetten in nieuwe regionale kantoren.

Volgens CEO John Chambers was analytics een onderdeel van het aanbod van Cisco dat nog onvoldoende ontwikkeld was. De nieuwe ontwikkeling valt onder verantwoordelijkheid van de van oorsprong Nederlander Edzard Overbeek, senior vice-president Cisco Services. "Er is een massale verschuiving in de markt waarbij apparatuur in de randen van het netwerk zich snel ontwikkelt tot een strategisch gereedschap om data te verzamelen te delen. Daarbij krijgt deze een belangrijke rol in beter geïnformeerde besluitvorming en het leveren van een betere klantervaring. Maar zonder de juiste analyse om er zinnige informatie uit te destilleren, zijn die data zinloos", aldus Overbeek.


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in