Overslaan en naar de inhoud gaan

Commentaar: Do no Google

Werkt Google voor jou of werk jij voor Google? Met die vraag snijdt Peter Olsthoorn in zijn boek de ‘De macht van Google’ een kwestie aan die verder reikt dan het privédomein alleen. De internetjournalist ontrafelt niet alleen hoe iedereen met informatie over zijn surfgedrag ongemerkt betaalt voor zogenaamd gratis diensten; hij laat ook zien hoe wijdvertakt inmiddels het net van Googles zakelijke belangen is.
Google

‘Do no evil’ houdt Google zijn medewerkers voor. Maar over wat eigenlijk wel of niet ‘evil’ is, daarover lijkt men in Mountain View, Californië, de gedachten nog niet helemaal te hebben bepaald. Persoonlijke gegevens van willekeurige burgers uit hun wifi-kanalen extraheren? Via een keten van postbusmaatschappijen jaarlijks voor meer dan een miljard (!) dollar aan winstbelasting ontwijken? Je gebruikers, afhankelijk van hun geografische locatie, op gelijke zoekopdrachten verschillende resultaten presenteren? Zonder dat te melden?

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in