'Dataverzameling kost te weinig'
Opslag kost steeds minder, en ook in de zin van reputatieschade lijkt het compileren van enorme databases over klanten voor bedrijven niet kostbaar. Als mensen gratis informatie over hun locatie, hun vrienden of hun voorkeuren aan Google en Facebook doorgeven, wordt het wel erg winstgevend daar een bedrijfsmodel op te bouwen.
Terug naar individuele doelen
Volgens Schneier moet dataverzameling zo duur worden dat de sleepnetmethode die de NSA nu gebruikt geen optie meer is. Hij wil op die manier bedrijven en veiligheidsdiensten dwingen zich met reden op de individuele gebruiker te richten. Grootschalige encryptie is volgens hem een manier om dat te bewerkstelligen, al heeft de NSA waarschijnlijk een grote voorsprong op dat gebied.
Anderen, zoals de oprichters van de startup Cayova ('Capture your value') vinden dat het geld dat marketeers betalen voor informatie tenminste voor een deel weer bij de klant terecht moet komen. In ieder geval is het volgens Schneier noodzakelijk dat mensen zich beter bewust worden van wat ze online over zichzelf blootgeven. "Vraag mensen maar naar hun seksuele fantasieën," zegt Schneider. "Als ze je raar aankijken: Google kent ze wel." Of stuur ze onderstaande video met een Belgische 'boodschap van algemeen nut'.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee