Fintech: de ‘Uber van’, maar anders graag
Hoeveel techbedrijven ik zichzelf wel niet heb horen neerzetten als ‘de Uber (of Airbnb) van’. En dat dan gevolgd door een markt –al dan niet niche – waarop zij zich storten. En waarvoor zij dan een techgedreven revolutie beloven. Uber (en Airbnb) is allang geen start-up meer en ook niet meer zo onverdeeld geliefd als in den beginne.
Gaandeweg is er oog gekomen voor de schaduwzijde van groei najagen, winstbejag, concurrenten verslaan, ouderwetse regelgeving omzeilen, plus neveneffecten van nieuwe, verstorende businessmodellen. We moeten oppassen dat we daarmee niet het kind met het badwater weggooien. Want ik wil niet terug naar het oude normaal van traditionele taxi’s (en hotels). En ik geloof dat ik daarin niet de enige ben.
Net zomin als ik geloof dat we bij de oude bankwereld willen blijven. We zouden zaken missen als pinbetalingen, iDEAL, mobiel betalen, contactloos betalen en andere gemakkelijke mogelijkheden voor betalingsverkeer. Bovendien zijn we er daar nog niet mee; er staat de financiële wereld nog veel te wachten qua veranderingen.
Enerzijds door vlotte fintechbedrijven, maar anderzijds ook door de reguliere banken. Data zijn hierbij het tweesnijdende zwaard. Rijke data – en toegang daartoe – kan een weelde aan mogelijkheden ontsluiten. Zaken die we ons nu niet of nauwelijks kunnen voorstellen, en die we nu misschien niet heel nuttig achten, maar waar we straks niet meer zonder willen.
Tenminste, als er goed wordt omgesprongen met onze financiële data en als we daar duidelijk waardevolle diensten voor krijgen aangeboden. Banken doen dit eigenlijk al jaren. Maar er valt wel wat te innoveren. Net als in de ooit zo ouderwetse taxibranche.
Magazine AG Connect
Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (juni nummer 2020). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee