Overslaan en naar de inhoud gaan

Fintech: de ‘Uber van’, maar anders graag

Fintech heeft het in zich om de financiële wereld flink te verstoren. Als het goed is in positieve zin. Deels zoals Uber jaren terug in de taxibranche voor disruption heeft gezorgd. Waarom vond ik het ooit normaal om eerst naar een taxistandplaats te moeten gaan als ik van A naar B gereden wilde worden? Of zoeken en zwaaien naar een toevallig voorbijrijdende taxi, die dan wel leeg moest zijn. Ga ik me over x jaar zulke vragen ook stellen over bankzaken?
Taxi San Francisco
© CC-BY 2.0
CC-BY 2.0

Hoeveel techbedrijven ik zichzelf wel niet heb horen neerzetten als ‘de Uber (of Airbnb) van’. En dat dan gevolgd door een markt –al dan niet niche – waarop zij zich storten. En waarvoor zij dan een techgedreven revolutie beloven. Uber (en Airbnb) is allang geen start-up meer en ook niet meer zo onverdeeld geliefd als in den beginne.

Gaandeweg is er oog gekomen voor de schaduwzijde van groei najagen, winstbejag, concurrenten verslaan, ouderwetse regelgeving omzeilen, plus neveneffecten van nieuwe, verstorende businessmodellen. We moeten oppassen dat we daarmee niet het kind met het badwater weggooien. Want ik wil niet terug naar het oude normaal van traditionele taxi’s (en hotels). En ik geloof dat ik daarin niet de enige ben.

Data zijn tweesnijdend zwaard

Net zomin als ik geloof dat we bij de oude bankwereld willen blijven. We zouden zaken missen als pinbetalingen, iDEAL, mobiel betalen, contactloos betalen en andere gemakkelijke mogelijkheden voor betalingsverkeer. Bovendien zijn we er daar nog niet mee; er staat de financiële wereld nog veel te wachten qua veranderingen.

Enerzijds door vlotte fintechbedrijven, maar anderzijds ook door de reguliere banken. Data zijn hierbij het tweesnijdende zwaard. Rijke data – en toegang daartoe – kan een weelde aan mogelijkheden ontsluiten. Zaken die we ons nu niet of nauwelijks kunnen voorstellen, en die we nu misschien niet heel nuttig achten, maar waar we straks niet meer zonder willen.

Tenminste, als er goed wordt omgesprongen met onze financiële data en als we daar duidelijk waardevolle diensten voor krijgen aangeboden. Banken doen dit eigenlijk al jaren. Maar er valt wel wat te innoveren. Net als in de ooit zo ouderwetse taxibranche.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (juni nummer 2020). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in