Het opvallendste nieuws volgens Frederik Schröder
Je ziet in de concepttekening bij het Regus-artikel al dat het daarin bijvoorbeeld mogelijk is om de stoelen om te draaien, zodat mensen tegenover elkaar kunnen zitten, om te vergaderen en te werken.
Maar in principe kan dat traditionele auto-concept natuurlijk helemaal worden losgelaten, zodat het uitgangspunt niet langer het autorijden is, maar het zakelijk gebruik. Dit gaat onze huidige concepten over woon/werkverkeer, reistijd, etc. volledig veranderen. We kunnen straks zelfs onze werkomgeving aanpassen aan onze stemming. Rust en inspiratie nodig? Zet je rijdende kantoor neer in het bos of aan het strand!
Hoewel het misschien niet meteen duidelijk is, hebben we het bij deze zelfrijdende auto’s in feite over een Big Data-thema. De systemen in die auto’s analyseren constant informatie van talloze bronnen – informatie van sensoren in de eigen auto en van andere auto’s op de weg, stoplichtinformatie, informatie over het weer, route- en file-informatie, informatie over parkeergelegenheid, etc. – om de nodige intelligente beslissingen te nemen.
Wanneer we dat idee naar een volgend niveau brengen, kom je uit bij de Smart City-concepten waar IBM, GE, Cisco en Hitachi momenteel aan werken en die in de nabije toekomst werkelijkheid zullen worden. Daarin worden alle infrastructuursystemen van een stad, van de energievoorziening tot de verlichting, verkeerssystemen, openbaar vervoer, etc. met elkaar geïntegreerd tot een intelligent geheel, dat volledig is gebaseerd op Big Data. De enorme hoeveelheid ruwe data die worden gegenereerd door die systemen, wordt op basis van Big Data analyses omgezet in bruikbare informatie en intelligente beslissingen en acties, die voor enorme verbeteringen gaan zorgen in efficiency en leefbaarheid. Want uiteindelijk gaat het om de vraag: hoe kunnen we efficiënter met elkaar samenleven en werken?
Hoewel Big Data op dit moment in feite nog in de kinderschoenen staat, is het in mijn optiek de belangrijkste technologische ontwikkeling van dit moment.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee