Het opvallendste nieuws volgens Sandor Nieuwenhuijs
Ik merk dat de oorzaak voor een belangrijk deel ligt in de manier waarop we op dit moment nog over Big Data spreken. Dat gebeurt vooral in termen van technologie en technische mogelijkheden. Het gaat over terabytes en petabytes, Hadoop, NoSQL en HAWQ, om maar enkele technische termen te noemen. Ik doe uiteraard niets af aan het belang daarvan, maar voor het businessmanagement tellen andere zaken.
Interessant in dit verband is het Gouden Cirkel-concept van de Engelse leiderschapsexpert Simon Sinek. Zijn denkmodel geeft een verklaring voor het succes van invloedrijke bedrijven. Volgens Sinek benaderen de meeste bedrijven hun klanten op basis van hun producten en hoe klanten die moeten gebruiken. Invloedrijke bedrijven doen dat niet. Die beginnen met de waarom-vraag.
Sineks Gouden Cirkel bestaat uit drie onderdelen: de kern is de waarom-vraag, daarna volgt de hoe-vraag en de buitenste ring is de wat-vraag. Succesvolle bedrijven starten volgens Sinek met de kern van de cirkel: waarom verkopen we wat we verkopen? Zij proberen klanten te inspireren met een concept, niet met een technisch product. Volgens Sinek kopen mensen producten niet om wat een bedrijf doet maar waarom het iets doet. Schoolvoorbeeld is Apple, dat echt succesvol werd toen het geen iPhones en iMacs meer verkocht, maar het Apple-concept, de beleving. Apple heeft het jarenlang consequent volgehouden om niet te praten over bits en bytes. Pas sinds kort komt dat weer enigszins terug en praat Apple weer wat vaker over cpu’s en het formaat en pixels van hun schermen.
Uit de eerder genoemde peiling kwam ook naar voren dat de cloud in ons land de spil is in een transformatie om nieuwe producten en verkoopstrategieën te ontwikkelen. De cloud is sterk in opmars in Nederland. 45 procent gebruikt een private cloud en 41 procent heeft een hybride cloud ontwikkeld. Bijna een derde (32 procent) van de organisaties bedient zich van publieke-clouddiensten. Wellicht is de waarom-vraag hier al wel beantwoord en haalt men hier al inspiratie uit.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee