Mogelijkheden operational intelligence vaak onbenut
Nederland scoort matig
Het rapport bevat de eerste Operational Intelligence Maturity Index. Deze index geeft bedrijven een cijfer van 0 tot 3 gebaseerd op hun vermogen om informatie te doorzoeken en te onderzoeken, proactief te monitoren, de operationele processen inzichtelijk te maken en real-time inzichten te verwerven uit big data. Nederlandse bedrijven scoren gemiddeld een 1,65 (matig), iets lager dan het Europese gemiddelde van 1,92 (tussen ‘matig’ en ‘een beperkt aantal mogelijkheden’ in).
Gebruik juiste technologie essentiëel
“Echte operational intelligence gebruikt data die is gegenereerd door machines voor het inzien, aanpassen en verbeteren van de IT- en de bedrijfsprocessen, voor het herkennen van beveiligingsrisico’s, voor het in kaart brengen van achterblijvende prestaties en voor het ontdekken van opkomende trends bij klanten”, aldus Bob Tarzey, analist bij Quocirca. Onder machinedata vallen allerlei soorten informatie, zoals klikpatronen van klanten, transactiegegevens, logboeken en feeds van applicaties, servers, netwerkactiviteiten en sensoren. Volgens Tarzey is het gebruik van de juiste technologieën essentieel om de grote hoeveelheden machinedata data beter te kunnen vastleggen en analyseren.
IT-managers lopen voorop
Uit het onderzoek blijkt verder dat IT-managers binnen Europese bedrijven het beste zicht hebben op operational intelligence. Meer dan de helft van de IT-managers (56%) heeft een goed beeld hiervan, tegen slechts 35% van de bestuursleden en 28% van de marketing- en productmanagers
“Vooruitstrevende IT-afdelingen zijn gewend om inzichten uit machinedata te gebruiken voor het stroomlijnen van processen en het oplossen van problemen. Ook succesvolle beveiligingsteams analyseren IT-data op regelmatige basis om mogelijke risico’s te kunnen identificeren”, aldus James Murray, vicepresident en algemeen manager EMEA bij Splunk. “De echte doorbraak komt wanneer organisaties de operationele data die de IT- en beveiligingsafdelingen nu al bekijken ook gaan gebruiken voor bredere real-time bedrijfsinzichten. Dit zal hen uiteindelijk helpen bij het nemen van betere besluiten.”
Quocirca heeft 380 bedrijven ondervraagd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Nederland.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee