Overslaan en naar de inhoud gaan

NFI: Tesla-auto's slaan gedetailleerde data op

Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) heeft opgeslagen data van Tesla's gedecodeerd en bepaald dat die gegevens relevant kunnen zijn in onderzoek naar verkeersongevallen. De elektrische auto's slaan gedetailleerde data op waarmee het bedrijf van Elon Musk zijn wagens verbetert en waarmee het storingen kan verhelpen.
Tesla logo

Tesla heeft op afstand toegang tot deze gegevens, die periodiek vanuit de auto worden doorgestuurd naar de fabrikant. "Deze data bevatten een schat aan informatie voor forensisch onderzoekers en analisten van verkeersongevallen en kunnen helpen bij een strafrechtelijk onderzoek na een dodelijk verkeersongeval of een ongeval met letsel", zegt Francis Hoogendijk, digitaal onderzoeker bij het NFI.

Rembediening en rijhulp

De onderzoekers van het NFI hebben de gecodeerde rijgegevens die Tesla opslaat, uitgelezen en vertaald. Zo kwamen ze erachter dat de autofabrikant informatie verzamelt over de rijsnelheid, de stand van het gaspedaal, de stuurwielhoek, de rembediening en de werking van zogenoemde rijhulpsystemen, zoals de automatische piloot. Laatstgenoemde is officieel geen volautomatisch systeem om auto's echt zelfrijdend te maken.

Tesla verstrekt de opgeslagen data als de rechtbank of het Openbaar Ministerie die opvraagt in een strafrechtelijk onderzoek. Het automerk levert echter alleen de gevraagde gegevens, voor een specifiek tijdsbestek. "Wat je niet weet kan je niet vorderen, dus het is nuttig dat we nu weten welke informatie opgeslagen wordt", aldus Hoogendijk. Volgens de onderzoeker maakt het gerichter opvragen van bepaalde gegevens een gedetailleerder onderzoek mogelijk, bijvoorbeeld naar de rol van de automatische piloot in een ongeval.

Reverse engineering

Hoogendijk hoopt dat er internationale wet- en regelgeving komt die autofabrikanten transparanter laat zijn over welke gegevens worden opgeslagen. "Het zou goed zijn wanneer automerken dat in de toekomst zelf openbaar maken." Het NFI heeft de resultaten van zijn reverse engineering van Tesla-logs gepresenteerd op EVU2021, een congres voor analisten voor verkeersongevallen. In een paper hierover beschrijft het onderzoeksinstituut waar welke informatie te vinden is in verschillende Tesla-modellen en hoe toegang tot die data is te verkrijgen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in