Robots maken bedrijven slimmer
De respondenten zijn het grotendeels eens over het feit dat de voordelen van intelligente procesautomatisering (IPA) en de daaruit voortvloeiende Big Data hun organisatie zowel geld als kennis op kan leveren. Zij denken hierbij aan snellere procesverwerking met minder fouten, ongelimiteerde schaalbaarheid en lagere cost of ownership. Daarnaast kunnen ze vanwege de geautomatiseerde analyses sneller beslissen.
Nog maar in de beginfase
De ondervraagde managers geven aan dat de inzet van procesautomatisering binnen hun organisatie al best hoog is. Gemiddeld wordt zo’n 25 tot 40 procent van de werkzaamheden geautomatiseerd. Toch denken de managers dat ze slechts in de beginfase zitten als ze kijken naar de beschikbare technologieën. Uit het onderzoek blijkt dat er nog enorm veel processen moeten worden geautomatiseerd. Automatisering wordt nu nog vooral ingezet bij herhalingsprocedures en handmatige verwerking van documenten.
Ongeveer de helft van de ondervraagden denkt dat automatisering hun zakelijke processen de komende drie tot vijf jaar aanzienlijk zal verbeteren. Zo’n 44 procent heeft dezelfde verwachtingen voor zakelijke analyses. Bijna een vijfde geeft aan dat ze dankzij IPA ruim vijftien procent op de kosten hebben bespaard in het afgelopen jaar.
Zorgverzekeraars en banken voorop
Zorgverzekeraars hadden een voortrekkersrol op het gebied van automatisering, met name op het gebied van administratieve werkzaamheden zoals het verwerken van claims en processen. Een kwart van de respondenten uit de zorgsector zegt ieder jaar ruim vijftien procent kostenbesparingen te realiseren. In de bancaire sector zegt de helft van de ondervraagden dat ze de omzet in het afgelopen jaar met minimaal tien procent hebben zien stijgen door procesanalyse. Bijna drie kwart van de banken verwacht dat deze groei de komende drie tot vijf jaar doorzet.
“Organisaties benaderen hun organisatie- en bedrijfsprocessen op een andere manier en maken gebruik van automatisering om te digitaliseren en analyseren”, zegt Charles Sutherland, executive president Research bij HfS Research. “Door de implementatie van softwarerobots kunnen dienstverleners garanderen dat werkzaamheden continu doorgaan, menselijke fouten voorkomen worden en schaalbaarheid mogelijk is. Hierdoor worden kosten verlaagd en gaat de omzet omhoog.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee