Overslaan en naar de inhoud gaan

Schiphol koploper in beacontrend op luchthavens

De luchthaven heeft beacons geïnstalleerd in de vertrekhallen, de lounges en pieren, de bagage reclaimhallen en in Plaza en de WTC corridor. Met het netwerk van beacons wil Schiphol de digitale dienstverlening aan zowel de reizigers als ondernemingen op de luchthaven verbeteren.
© Flickr
Flickr

Driehoeksmeting

Beacons zijn zenders die een Bluetooth-signaal uitzenden. Moderne smartphones kunnen dit signaal gebruiken om daarmee de afstand te berekenen van de smartphone tot een beacon. Met behulp van driehoeksrekening kan uit de afstanden tot meerdere beacons trefzeker de positie van smartphone worden berekend. Op basis daarvan kunnen mobiele apps plaatsgebonden informatie, aanbiedingen van shops langs de route en adviezen aanbieden aan reizigers en bezoekers. Bijvoorbeeld het weergeven van de eigen locatie in het gebouw, of de looproute naar een gate. Of het automatisch tonen van de digitale boarding pass bij het naderen van een incheckbalie. Andersom kan geaggregeerde informatie over reizigerverplaatsingen Schiphol weer van nut zijn bij het optimaliseren van hun processen en het verbeteren van hun dienstverlening.

Internet of Things

Luchthavens wereldwijd zijn van plan om de komende jaren flink te investeren in het Internet of Things (IoT). Volgens het SITA 2015 Airline IT Trends-onderzoek verwacht een grote meerderheid van de luchtvaartmaatschappijen (86 procent) dat het IoT de komende drie jaar veel voordelen gaat bieden en meer dan een derde (37 procent) heeft hier al budget voor gereserveerd. Het zwaartepunt van de geplande IoT-investeringen zou volgens SITA gelegen zijn op processen rond de passagiers en hun bagage.

Het inzetten van beacons, sensoren waarmee locatie en andere informatie aan elkaar gekoppeld kunnen worden, heeft prioriteit voor luchtvaartmaatschappijen. Momenteel gebruikt nog maar 9 procent van de luchtvaartmaatschappijen beacons, maar dit zal naar verwachting stijgen naar 44 procent in 2018. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat beacons met name ingezet gaan worden bij bagageafhandeling. 44 procent van de luchtvaartmaatschappijen is van plan om ze te gebruiken bij het inchecken van bagage en 43 procent bij het ophalen van bagage.

Interactieve diensten

Een ander aspect dat hoog op de agenda staat voor luchtvaartmaatschappijen is het aanbieden van interactieve diensten via mobiele devices. Vooral locatie-gebaseerde informatie zal centraal staan bij deze diensten. In veel gevallen komt deze informatie tot stand door het inzetten van beacons. Hierbij kan gedacht worden aan diensten voor het oplossen van problemen met bagage-afhandeling. Daarnaast is het mogelijk om berichten te verzenden aan passagiers op basis van hun locatie, zodat ze op tijd boarden, zelfs als die zich nog niet in de luchthaven bevinden. Momenteel biedt 60 procent van de luchtvaartmaatschappijen actuele vluchtinformatie aan passagiers via een smartphone app. In 2018 zal dit naar verwachting stijgen naar 96 procent. Ook bij deze diensten worden voornamelijk beacons ingezet. Tenslotte gaat 57 procent in de komende drie jaar beacons gebruiken voor apps die passagiers helpen de weg te vinden in een luchthaven.

Business Intelligence

Meer dan de helft van de luchtvaartmaatschappijen van plan is om de komende drie jaar te investeren in IoT. 16 procent van de respondenten is zelfs van plan om grootschalige IoT-programma’s te lanceren in de komende drie jaar. Daarnaast is 41 procetn van plan om te investeren in Research & Development. De luchthavens spelen hiermee in op het grote aantal vliegtuigpassagiers (83 procent) die reizen met een smartphone.

Beacons en andere 'internet-dingen' creëren immense hoeveelheden data. Om daar zinvol gebruik van te maken investeren bijna alle (94 procent) luchthavens in Business Intelligence (BI). Volgens het SITA-onderzoek is 74 pocent van plan om voor 2018 grote investeringsprogramma’s op te zetten op dit vlak. 68 procent heeft plannen om de komende drie jaar te investeren in data centers.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in