Start-up zorgt voor disruptie in vrachtvervoer
"Wij brengen transparantie in een black box industrie", zegt Ryan Petersen, de oprichter en CEO van Flexport tegen TechCrunch. Hij heeft een overzicht gecreëerd van alle routes, tarieven, snelheden en regelingen. Naar mate het systeem evolueert kunnen steeds meer processen automatisch verlopen. Het afgelopen jaar groeide het volume aan goederen dat via Flexport werd vervoerd met een factor 16. Dit jaar verzonden al meer dan 700 klanten in 64 landen goederen met een totale waarde van meer dan 1,5 miljard dollar.
Geen makkelijk te kopiëren bedrijfsmodel
Flexport kreeg voor zijn ontwikkeling een financiering van 26,9 miljoen dollar, onder meer van Google Ventures, Bloomberg Beta en Ashton Kutcher. Vreemd genoeg blijkt de truc die Flexport uithaalt, niet eenvoudig te kopiëren. Petersen noemt DHL dat voor een bedrag van 15 miljard dollar de drie grootste expediteurs heeft gekocht en vervolgens voor bijna 1 miljard door IBM een IT-backbone liet ontwikkelen, die niet van de grond kwam. "Ze hebben de ontwikkeling volledig moeten afschrijven."
De grootste concurrent van Flexport is het bedrijf Expeditors. Dat bedrijf heeft weliswaar 1 miljard in kas maar bezit niet de start-upmentaliteit. De software van het bedrijf is ouderwets met een interface die nog uit het pré-GUI-tijdperk stamt. “Software is the differentiator”, zegt Peterson. Door de inzet van kunstmatige intelligentie kan het hele proces van bestellen en verschepen nagenoeg automatisch verlopen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee