Overslaan en naar de inhoud gaan

Van Brienenoordbrug vraagt zelf om onderhoud

Het systeem meldt zelf wanneer inspectie of reparatie noodzakelijk is. Vlak voor de zomer zijn daartoe sensoren geplaatst en volgens TNO zijn de meetresultaten daarvan veelbelovend. De metingen zijn voor TNO een pilot om uit te vinden of met sensoren mogelijke scheurvorming in het stalen rijdek kunnen worden gemonitord.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Op de brug zijn 16 sensoren geplaatst, die onder meer de temperatuur van het rijdek, het rekken in het staal, trillingen en geluidsgolven in het metaal meten. De meetresultaten worden vervolgens gecombineerd met rekenmodellen en daarna geïnterpreteerd. De uitkomsten worden omgezet in voorspellingen. De eerste resultaten laten zien dat er meer inzicht in de toestand van de brug mogelijk is dan bij de gebruikelijke inspecties. Het nieuwe meetsysteem wordt momenteel verder getest en verbeterd.

Prototype voor een algemeen sensornet voor stalen bruggen

Het doel is volgens TNO onder meer een algemeen meetsysteem voor stalen bruggen te ontwikkelen dat kosten bespaart en dat leidt tot afname van de zogenoemde onderhoudsfiles.

De totale lengte van de Van Brienenoordbrug in de A16, een van de drukste rijkswegen van Nederland, bedraagt ruim 1300 meter. De doorvaarthoogte is circa 24 meter. Dagelijks maken ongeveer een kwart miljoen voertuigen gebruik van de brug.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in