Vliegen met touchscreen komt in zicht
Knoppen virtualiseren
Het gebruik van touchscreen heeft echter voordelen zoals het verminderen van de complexiteit in de cockpit. Het doel is zoveel mogelijk van de fysieke knoppen die nu rond de piloot zitten, te virtualiseren. Alle informatie die niet direct nodig is, kan worden verborgen of naar een scherm wat verder weg worden verplaatst.
Met een simpele veegbeweging staat de informatie weer op het hoofdscherm. Daardoor vermindert ook de fysieke afstand die de piloot nu moet overbruggen om bij een specifiek bedieningspaneel te komen, wat de ergonomie van het vliegen verbetert.
De piloot kan alle handelingen verrichten op het centrale scherm recht voor hem. Nog meer dan bij een tablet of pc, moet de bediening echter heel intuïtief zijn, zodat ook onder moeilijke omstandigheden de juiste informatie en controle-elementen beschikbaar zijn.
Touchscreens onder moeilijke omstandigheden niet ideaal
Er kleven ook nadelen aan zoals het aanraken van het juiste punt op het scherm bij heftige turbulentie en de leesbaarheid van schermen in fel zonlicht. De toezichthouders zullen voorlopig nog vereisen dat een overschakeling naar conventionele besturing mogelijk is, onder moeilijke omstandigheden. Kleinere vliegtuigen krijgen de komende jaren al aanraakschermen. Voor grote passagiersvliegtuigen duurt het waarschijnlijk nog een jaar of vijf.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee