Wedstrijd levert Akzonobel waardevolle app op
Inzicht in actuele stand van zaken
De AkzoNobel-bestuurders willen graag beter inzicht hebben in de cijfers waarmee zij tijdens vergaderingen werken. Het winnende team heeft dan ook een oplossing bedacht om de actuele stand van zaken binnen het concern grafisch weer te geven. De oplossing bestaat uit een app die, dankzij de in-memory database SAP HANA, alle cijfers consolideert - verdeeld over de bedrijfseenheden Paints, Chemicals en Coatings. Dit gebeurt dusdanig snel dat de cijfers vrijwel per direct beschikbaar zijn.
Procesmatig heeft het team aangegeven dat verantwoordelijke business managers eerst goedkeuring geven aan de cijfers, waarna ze op een tablet zichtbaar zijn in een grafiek. Het team heeft gekozen voor zes Key Performance Indicators (KPI's) wereldwijd: ROI (Return On Investment), ROS (Return On Sales), veiligheid, cashflow, CO2 (in verband met emissiehandel) en ecoproductie (doelstellingen op het gebied van duurzaamheid).
Tool voor klachtafhandeling wint tweede prijs
Het team dat de tweede prijs heeft gewonnen, heeft een oplossing bedacht om duidelijk inzicht te krijgen in de klachten die klanten hebben over de producten van AkzoNobel. De ontwikkelde tool verzamelt informatie uit meerdere kanalen, waaronder social media. Op kernbegrippen als `te laat geleverd' of `deksel te vast' is het mogelijk alle bevindingen te analyseren. Dit team is gestart met vaststellen wie de klant is van de onderneming. Het systeem is uit te breiden met koppelingen naar bijvoorbeeld het HRM- en het CRM-systeem om de analyses completer te maken.
Voor het eerst ook studenten
Het was voor de eerste keer dat er ook studenten aan de wedstrijd deelnamen. Zij waren afkomstig van Fontys Hogeschool en de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Met zestig deelnemers was dit de grootste InnoJam tot nu toe in Nederland. De deelnemers gebruiken voor hun oplossingen de nieuwste technologieën van SAP. De jury bestond dit jaar uit voorzitter Pieter Schoehuijs, CIO bij AkzoNobel, Rob van der Marck, directeur VNSG en Ria van Waes, Director Information Management bij AkzoNobel.
Schoehuijs laat weten nog niet besloten te hebben of Akzonobel de app ook daadwerkelijk in gebruik neemt. "Hoewel interessant, het blijft vooralsnog een concept."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee