Overslaan en naar de inhoud gaan

Wil je een lening? Laad dan je mobieltje niet te vaak op!

Bovenstaand citaat is afkomstig van Gartner-analist Avivah Litan. Litan en andere analisten die het Amerikaanse Computerworld daarnaar vroeg, verwachten dat kredietverstrekkers in westerse landen op afzienbare termijn gebruik zullen maken van telefoongegevens om aanvragen voor leningen te beoordelen, zeker als het gaat om mensen zonder vaste baan wier kredietwaardigheid op andere wijze lastig is vast te stellen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De methode om kredietwaardigheid af te leiden uit telefoongebruik wordt al toegepast in Kenia en Tanzania. Uit analyse van de gegevens van 150.000 personen wier kredietwaardigheid op deze wijze is gemeten, blijkt dat mensen die vooral 's avonds bellen - als de tarieven daar laag zijn - hun lening trouw aflossen. Ook mensen die meer sms'jes ontvangen dan versturen, mensen die online gokspelletjes doen en mensen die veel reizen, lossen trouwer af.

Risicofactoren voor leningverschaffer

Er zijn ook risicofactoren voor de leningverschaffers. Zoals meer sms'jes versturen dan ontvangen en niet letten op de daluren bij het bellen. Opmerkelijk genoeg is ook het aantal keren dat het mobieltje opgeladen wordt, een risicofactor. Waarschijnlijk is dat een goede indicatie van de leeftijd van het toestel.

De gegevens zijn afkomstig van bedrijven die leningen via een mobiele app verstrekken. Dat is ook de reden dat ze over al deze gegevens kunnen beschikken: wie een leningaanvraag doet, moet accepteren dat gegevens over zijn telefoongebruik worden verzameld.

Privacy in het geding

In westerse landen kunnen kredietverschaffers in principe niet over die gegevens beschikken. Maar de telefoniegegevens verschaffen - zeker bij risicogroepen - wel een preciezer beeld van de kredietwaardigheid dan andere methoden waarop leningverstrekkers vertrouwen. Vandaar dat er wel interesse is voor dit soort methoden, stellen de analisten tegenover Computerworld. Dat zal volgens hen de druk op privacy zoals we die nu begrijpen alleen maar verhogen, waarbij het pad geëffend zal worden door mensen die geen andere mogelijkheid zien om aan een broodnodige lening te komen.

Overigens roept het blad nog maar eens in herinnering dat er ook verschillende partijen gegevens verzamelen over gebruik van sociale media.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in