IT-beroep van de toekomst?
De IT-recruiter stelde vast dat de term data-scientist in Nederland het afgelopen jaar binnen publieke online bronnen 9.694 hits opleverde, terwijl dit in 2015 nog 4.869 hits waren. Dat geeft volgens Huxley aan dat bedrijven steeds meer datagedreven worden. In Amsterdam en Rotterdam leeft de term het meest, zo blijkt uit de analyse.
Deze uitkomst past naadloos in verschillende trends die in 2017 de IT-agenda gaan bepalen. De belangrijkste wat mij betreft, is digitale transformatie. Een buzz-woord en volgens velen een hype, maar dat is slechts een deel van het verhaal. Digitale transformatie gaat aan geen enkele deur voorbij, maar zal bij de middenstander uiteraard een ander karakter hebben dan bij de multinational.
Echter, beide ondernemingen hebben ermee te maken. Al was het maar omdat in feite vanaf nu bijna elk product aan te sluiten is op het internet. Daarnaast is een groot deel van de wereld inmiddels ‘connected’, zodat bijna elke klantervaring wel een digitale component heeft. Volgens de analisten is in 2017 negentig procent van alle nieuwe producten in alle bedrijfstakken digitaal of hebben ze een belangrijk digitaal component. Smartphones zijn slechts het topje van de ijsberg. Elk nieuw product, van koffiezetapparaat tot aan golfclub, krijgt een digitale component.
Data is dus king. Het is voor steeds meer organisaties de basis waarop ze hun bedrijfsvoering bouwen. Daarom is het nodig dat je nadenkt over zaken als beschikbaarheid en continuïteit. Want een calamiteit waarbij data niet meer of nooit meer beschikbaar is, kan de totale bedrijfsvoering lam leggen. Startende bedrijven hebben in dit verband het voordeel dat ze dynamischer zijn dan grote bedrijven. Zij omarmen mobiele oplossingen en cloudtechnologie sneller, waardoor efficiënter wordt gewerkt en er meer zekerheid is over databeschikbaarheid. Maar ook dan moet je als ondernemer nadenken over de rol van data binnen je bedrijf en hoe je daarmee omgaat, nu en in de toekomst.
De 3-2-1-0-back-upregel (zorg voor drie kopieën op twee verschillende locaties waarvan altijd één buiten de deur en test of je back-up effectief en correct is verlopen) is lange tijd een integraal onderdeel geweest van de continuïteitsstrategie van bedrijven. Deze aanpak gaat uit van het beschermen van data en zorgt niet voor een specifieke lock-in. Met deze basisaanpak en een goede implementatie ben je als ondernemer goed beschermd tegen dataverlies. Je kunt dan de data-scientist aan het werk zetten en echt waarde halen uit je data.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee