Overslaan en naar de inhoud gaan

Maker Second Life schrapt banen

In de bekendmaking van de herstructuring wordt niet gezegd hoeveel arbeidsplaatsen precies verloren gaan, maar Linden Lab had vorige week nog ruim 300 medewerkers.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Het in San Francisco (Californië) gevestigde bedrijf wil zijn ontwikkel- en productdivisies samenvoegen. De teams voor softwareontwikkeling worden geconsolideerd in Noord-Amerika. De vestiging in Singapore gaat dicht. Linden Lab opende in maart nog een vestiging in de Amsterdamse wijk de Jordaan. Wat daarmee gaat gebeuren vermeldt het persbericht niet.

Onderdeel van de plannen is dat Second Life voortaan vanuit een webbrowser toegankelijk is. Het downloaden en lokaal installeren van een aparte applicatie is dan niet meer nodig. Verder wil Linden Lab een integratie met bekende sociale netwerken tot stand brengen. Daardoor zouden het bereik en de toegankelijkheid van Second Life moeten verbeteren.

Linden Lab zegt de afgelopen 2 jaar veel te hebben geïnvesteerd in grotere betrouwbaarheid en verbetering van de ‘gebruikersbeleving’. De herstructurering moet ertoe leiden dat Second Life “van meet af aan nog eenvoudiger, plezierig, relevant en geëngageerd wordt voor consumenten”.

De website massively.com weet te melden dat in april al zo’n 5 procent van Linden Labs medewerkers is vertrokken zonder te zijn vervangen. Afgelopen weekend sijpelde informatie naar buiten dat veel resterende werknemers op zoek waren naar een andere baan. Sommigen was toen al ontslag aangezegd.

Verder bleek dat Linden Lab de country manager in Duitsland, dat na de VS de tweede markt is voor Second Life, de laan uit heeft gestuurd. Ook is het ontwikkelteam van Second Life Enterprise grotendeels, zo niet volledig opgeheven kort nadat deze versie van de virtuele wereld voor zakelijk gebruik was opgeleverd.

Na een stormachtige groei sinds de opening in 2003 is de populariteit van Second Life de laatste paar jaar sterk verminderd. Een recente wervingscampagne trok wel veel bezoekers naar de website, maar weinig nieuwe geregistreerde gebruikers. Deelnemers aan Second Life kunnen handelen in virtuele goederen en gebouwen met behulp van zogeheten Linden-dollars die met “echt” geld ingekocht moeten worden. In de praktijk is dat geld bijna pure winst voor Linden Lab. De groei van de hoeveelheid virtueel geld, en daarmee de omzetgroei van Linden Lab, stagneerde volgens Massively.com de laatste tijd. Dat zou de problemen bij het bedrijf hebben veroorzaakt.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in