Outsourcing kost opeens wél banen
EDS wil zijn personeelsbestand in India met de helft laten groeien tot maar liefst 45.000 medewerkers, zonder dat het totale aantal medewerkers van EDS groeit. Ergo: de operatie gaat minstens 15.000 banen in Westerse landen kosten. In Nederland kondigde Getronics aan in de VS en in Europese landen 1000 banen te schrappen en uit te breiden in ‘nearshore’ en ‘offshore’-landen met een niet nader genoemd aantal medewerkers.
VerzetOpvallend is dat de openhartigheid van de dienstverleners niet op veel verzet stuit. De discussie over het door offshore outsourcing veroorzaakte banenverlies op de Amerikaanse thuismarkt, is de laatste maanden afgezwakt. Aankondigingen als die van EDS, CSC en Getronics resulteren niet meer in heftige reacties van mensen en organisaties die zich verzetten tegen de uittocht van ICT-banen naar lagelonenlanden. Aandeelhouders lijken al helemaal geen probleem met deze gang van zaken te hebben.
Uit de ICT-barometer van Ernst en Young blijkt dat de uitstroom van ICT-banen naar lagelonenlanden dit jaar fors blijft groeien. Voor 2006 wordt een groei in de uitstroom van ICT-activiteiten naar lagelonenlanden van 44 procent verwacht ten opzichte van 2005. Nederlandse bedrijven nemen steeds minder ICT’ers in vaste dienst en maken liever gebruik van dienstverleners, die een steeds groter deel van de werkzaamheden ver weg laat uitvoeren. Ondertussen loopt het tekort aan goedgeschoolde automatiseerders in Azië ontzettend snel op.