Speeddaten ‘leuk gereedschap’ voor werving ICT’ers
Koen Rakers, verantwoordelijk voor marketing bij Exact Software, ziet de speeddate als een onderdeel van het hele P&O-proces. “Je krijgt heus niet na afloop van zo’n speeddate meteen een baan aangeboden. Maar het is weer eens wat anders.”Een speeddate valt op en dat is handig in tijden van personeelsschaarste. “Je moet creatief zijn om potentiële kandidaten te bereiken”, verklaart Getronics-woordvoerster Ria Lagerwij. “Om contact te leggen met jongeren en pas afgestudeerden, zijn gewoon veel verschillende benaderingen nodig.” Getronics organiseerde daarom in 2007 ook een wervingsactie op internetgemeenschap Hyves en deelde flyers uit op de Fast Forward Dance Parade, vertelt ze. Het bedrijf hoopt daarmee te laten zien dat medewerkers van Getronics de ruimte krijgen om zich te ontplooien. De speeddate echter wordt door beide ICT-bedrijven aangeprezen als een efficiënte manier om toekomstige medewerkers op te sporen. “Maakt iemand in drie van de vijf gesprekken een positieve indruk, dan hebben we een potentiële kandidaat te pakken”, vertelt Rakers. Getronics gebruikte het eerder dit jaar zelfs op een ICT-beurs, om klanten snel in contact te brengen met een reeks accountmanagers.Exact Software organiseert één keer per maand een speeddatesessie in het in eigen kantoor ingerichte café. Dat doet het nu al bijna twee jaar, zegt Rakers. “We zijn altijd op zoek naar nieuwe collega’s.” Tijdens zo’n speeddate praten geïnteresseerde ICT’ers in een halfuur tijd met een handvol Exact-medewerkers, om de paar minuten een ander. Het bedrijf stemt per speeddate kandidaten en Exact-gesprekspartners op elkaar af. ICT’ers praten met Exact-programmeurs en kandidaten op zoek naar een salesfunctie met Exact-verkopers of -marketeers. Rakers: “Het is hartstikke leuk om aan mee te doen. Het dwingt beide gesprekspartners om direct op het doel af te gaan.” Gaat het Exact bijvoorbeeld om mogelijke salesmedewerkers, dan is een belangrijke factor of zo’n kandidaat dat type bedrijven goed kent. “Je merkt dat meteen. De een heeft daar geen flauw benul van, het volgende gesprek blijkt bloedserieus.” Meteen na het gesprek vullen de Exact-gesprekspartners een speciaal voor de speeddate gemaakt formulier in. “Dat gebeurt zonder overleg. Toch zitten we gek genoeg bijna altijd op één lijn.”Bij Getronics hebben twee van de vier bedrijfsonderdelen ervaring met speeddaten, vertelt Lagerwij: Workspace Management Services (WMS) en Professional Services & Consulting (PS & C). WMS organiseerde het afgelopen jaar twee speeddates, waar het vijftien nieuwe medewerkers aan overhield. “Dat is ons goed bevallen”, aldus de Getronics-woordvoerster. In korte tijd spreken geïnteresseerde kandidaten met managers, medewerkers en recruiters. Die vertellen wat de mogelijkheden zijn, wat voor opleidingsmogelijkheden het bedrijf biedt en welke vacatures open staan. “Is er een match, dan maken we meteen een vervolgafspraak.” PS & C organiseerde dit jaar een soort speeddate op internet, en daar kwamen volgens haar maar weinig kandidaten op af. “Niet iedere doelgroep is er gevoelig voor.”Ook Boy Brantjes, oprichter van Bizzworks, ziet dergelijke speeddates vooral als aanvulling op de conventionele HR-gereedschappen. “Zoveel nieuwe middelen heeft een P&O-afdeling niet. In plaats van in de krant kunnen ze op internet adverteren, maar dat is nauwelijks een vernieuwing.” Of speeddaten in de IT in opkomst is, betwijfelt hij. Het bedrijf, vorig jaar van start gegaan, legt zich toe op het organiseren van speeddates. “We zijn weliswaar nog maar net begonnen, maar ik zie weinig IT-bedrijven die dit doen of overwegen.” Het maakt als middel zeker waar wat het belooft. “Je moet hard werken, maar je leert bij ons in een halfuur tijd 35 nieuwe mensen kennen.”Speeddaten is daarnaast een modeterm, geeft hij toe. “Het heeft de negatieve lading van een avond in de kroeg, waar jongens van 18 op zoek zijn naar meisjes.” Netwerken is een beter woord, vindt Brantjes. Volgens hem zijn bedrijven en medewerkers dat aan het verleren. “In deze moderne samenleving is bijna alles per computer te regelen. Maar elkaar ontmoeten en in de ogen kijken is de basis voor vertrouwen.”Volgens hem verdwijnen door e-mail, chat en community-sites ook de toevallige contacten met onvermoede gevolgen. “Vroeger kwam je de volgende klant bij toeval tegen in de kroeg, of langs de rand van het voetbalveld waar je zoontje speelde. Op internet leg je vooral contact met wie je al kent.”