Overslaan en naar de inhoud gaan

Techniek is niets voor onderwijzers

"Leraren zijn zo ouderwets, die kunnen niets met techniek", is een veelgehoorde klacht van techneuten, meestal over de school waar hun kinderen op zitten. “Ze hebben daar nog matrixprinters en de docente Frans schrijft liever een brief dan een mailtje. Het lijkt wel 1950. En bij wiskunde mogen ze geeneens een laptop gebruiken voor aantekeningen.”
iPad onderwijs
© Pixabay
Pixabay

Tsja, misschien zijn die docenten wel goed op de hoogte van onderzoek dat aantoont dat iets op papier schrijven zorgt voor beter onthouden, en dat laptops tot mindere studieresultaten leiden; niet alleen voor de leerlingen in kwestie, maar ook voor degenen die erachter zitten. De laptop werpt een zogeheten cone of distraction achter zich; iedereen die op het scherm kan kijken let minder goed op.

En zelfs zonder die onderzoeksresultaten: wat is er eigenlijk mis met werken op papier, zonder een app? Ik was ooit op een diner pensant van de PO-Raad over onderwijsvernieuwing door middel van techniek, en na de sushi met sprinkhaan (ik verzin dit niet!) stond een wat oudere hoogleraar op die zei: "Welk probleem willen jullie eigenlijk oplossen?" Zoals te raden valt, bleef het stil. Techniek is toch gewoon goed? Vooruitgang en zo?

Dat docenten eerder niet op het LMS zaten blijkt dus vooral omdat er gewoon geen goede reden voor was.

Als de coronatijd ons iets leert over de zogenaamde conservativiteit van docenten, is het dat die gegrond was voor een gebrek aan redenen voor techniek, en niet voor onwil of onkunde. De wonderen die ik om mij heen in het onderwijs heb zien plaatsvinden, kennen zijn weerga niet. Zelfs de meest techniekaverse collega’s, bij wie op papier inleveren letterlijk al dertig jaar de norm was, konden gewoon overschakelen op e-mailsystemen of op een LMS. Een LMS is trouwens een learning management systeem, zoals Magister en Blackboard, dat de tirannie van het ‘in kaart brengen, stroomlijnen en doorzetten’ – al lang gebruikelijk in het bedrijfsleven – sinds een paar jaar ook in het onderwijs heeft geïntroduceerd. Dat docenten eerder niet op het LMS zaten blijkt dus vooral te zijn omdat er gewoon geen goede reden voor was. Dankzij corona weten we nu wat een goede reden is om je huiswerk in een LMS te zetten in plaats van op het bord: als je je leerlingen niet meer fysiek kunt zien.

In deze crisis is een digitaal systeem handig, goed en nodig. Docenten weten dan ook wel hoe ze ermee moeten werken. Of ze leren het vliegensvlug van een collega. Niet omdat het kan, maar omdat het moet.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (juni-julinummer 2020). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in