Overslaan en naar de inhoud gaan

AI-systemen trainen op big data alleen geeft problemen

Het hele concept van de inzet van machine learning bij autonome systemen krijgt nu te maken met een stresstest. De Amerikaanse dienst voor verkeersveiligheid gooit de knuppel in het hoenderhok met kritische vragen aan Tesla over het functioneren van de Autopilot onder gevaarlijke omstandigheden. Maar het gaat om meer dan dat, vindt AI-safetyexpert Leon Kester.
Uber crash
© NTSB
NTSB

De Autopilot van Tesla gaat op de pijnbank. De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) wil opheldering over hoe het systeem reageert op auto's van hulpdiensten met zwaailichten en sterk reflecterende strepen. De aanleiding is een serie ongelukken met dodelijke afloop. Maar kan Tesla dat inzicht wel verschaffen? En als dat niet gebeurt, wat is dan het lot van de inzet van kunstmatige intelligentie bij autonome voertuigen? AG Connect vroeg het aan Leon Kester, senior research scientist bij TNO.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in