'Apple gebruikt eigen AI-chatbot al intern'
Dit moet de betrouwbaarheid verhogen.
Ondertussen hebben sommige Apple-werknemers nu al mogelijkheden om teksten te laten samenvatten door de eigen AI-aangedreven chatbot van het bedrijf. Ook is het mogelijk om vragen beantwoord te krijgen, net zoals bij bijvoorbeeld ChatGPT van OpenAI dat doet voor in wezen elke gebruiker op internet. De dataset waar Apple zijn eigen grote taalmodel (large language model, LLM) op heeft getraind, kan echter beperkter en meer toegespitst zijn dan de grote berg aan online beschikbare data die OpenAI heeft 'gevoed' aan zijn LLM.
Gericht getraind?
Op het eerste oog kan een beperktere dataset een nadeel lijken, maar Apple zou nu overwegen of het zijn zelfontwikkelde AI-chatbot gaat inzetten voor zijn AppleCare-supportmedewerkers. Die werknemers moeten klanten helpen bij problemen. De accuraatheid van informatie, voor AI als input en daarmee ook als mogelijke output, is hierbij van groot belang. De eigenschap van AI-chatbots om waarschijnlijke woordcombinaties te maken, levert niet altijd accurate output op.
Apple-CEO Tim Cook heeft zich eerder al kritisch uitgelaten over AI, waar volgens hem nog enkele zaken goed uitgezocht moeten worden, voordat praktische en betrouwbare toepassing mogelijk is. Bekend is inmiddels wel het vermogen van AI om niet correcte - of zelfs geheel verzonnen - informatie te verstrekken. Apple-watcher Gurman stelt nu bij zijn onthulling van intern gebruik van 'Apple GPT' dat het bedrijf er nog niet uit is wat zijn eventuele AI-product voor eindgebruikers zal (of kan) zijn.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee