AWS wil machinelearningtools naar iedereen brengen
AWS kondigde de afgelopen weken tijdens het jaarlijkse Re:invent – dat dit jaar een digitaal drie weken durend evenement is - verschillende nieuwe producten aan op het gebied van AI en machine learning. De leverancier zegt door middel van verschillende tools de technologie naar meer mensen te willen brengen. "Doel van onze diensten is om AI zo makkelijk als mogelijk te maken", zei Swami Sivasubramanian, VP of Amazon AI tijdens zijn keynote vorige week. Het was de eerste keer dat een ML-keynote werd gehouden tijdens Re:invent. Dat laat zien hoeveel waarde het bedrijf hecht aan deze technologie. Volgens Sivasubramanian zijn er het afgelopen jaar meer dan 250 nieuwe functionaliteiten aan Sagemaker en andere ML-tools toegevoegd.
Een van die toevoegingen is Sagemaker Data Wrangler waarmee het klaarmaken van data kan worden versneld. Volgens Sivasubramanian kan de tijd worden teruggebracht van weken naar minuten. Een andere toevoeging is Sagemaker Clarify waarmee bias in modellen kan worden gedetecteerd voor en na het trainen van deze modellen. Ook andere leveranciers kondigden het afgelopen jaar en eerder dergelijke anti-biastools aan.
Toegankelijk maken van ML
Het toegankelijker maken van machine learning is een richting die al eerder door AWS is ingezet, zegt Walter van der Scheer, director van Binx.io. "Dit zie je bijvoorbeeld in de manier waarop AWS refereert aan gebruikers van de services, waaronder machine learning. AWS noemt de gebruikers namelijk builders in plaats van het meer gangbare ontwikkelaar. Het is een zet die past bij waar de markt heen gaan, misschien ook wel bij het volwassen worden van het gebruik van data en toepassen van algoritmen. Door de toegenomen vraag naar datatoepassingen zijn data-engineers vaak overvraagd. AWS introduceert toegankelijke services die toegankelijk zijn voor gebruikers met minder specialistische kennis. Denk bijvoorbeeld aan het toepassen van machine learning op rapportages. Door de tools van AWS kunnen data-analisten ook modellen toepassen, zonder dat ze specialistische kennis nodig hebben." En dat is belangrijk om de innovatie door data van bedrijven te versnellen.
Bedrijven willen eigenlijk meer actie op de offensieve kant van data, zegt directeur Rob Dielemans van GoDataDriven. "Daarmee wordt nieuwe business gegenereerd. Maar de defensieve kant krijgt nog altijd de meeste aandacht. Dat is het maken van rapportages."
Uit de Data en AI Survey van GoDataDriven bleek vorig jaar al dat het merendeel van de organisaties het opbouwen van kennis over big data en data science de grootste uitdaging vindt om data-driven te worden. Ook het vrijmaken van tijd voor het doen van experimenten wordt door een derde van de respondenten als een uitdaging gezien. Overigens worden er minder uitdagingen gerapporteerd in het onderzoek van afgelopen jaar dan van een jaar eerder, wat volgens GoDataDriven laat zien dat het voor organisaties makkelijker wordt om data-driven te worden.
Lente van AI
"Het is de lente van AI", zegt Le Goaller. In de Benelux zijn er wel klanten mee bezig, maar de enige klant die AWS kan noemen is Philips. "Er is wel veel interesse in projecten. Maar de tijd die nodig is om te beslissen is langer dan de tijd die nodig is om het te doen. Het is niet de technologie waardoor organisaties worden tegengehouden; er zijn andere redenen."
Volgens Van der Scheer willen organisaties vanwege het innovatieve karakter hun ML- of AI-projecten niet altijd naar buiten brengen. "De adoptie van gestandaardiseerde cloud ML services is nog niet zo heel groot. Maar dat gaat wel komen als softwareontwikkelaars aan de slag gaan met de services. Vergelijk het met het ontstaan van de automobielindustrie. Toen de infrastructuur er eenmaal was, ging de adoptie ook snel. Die infrastructuur en technologie is er. Daarom is data nu niet meer het speeltje voor alleen de happy few."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee