Overslaan en naar de inhoud gaan

Elon Musks AI-chatbot Grok zegt op OpenAI te draaien

Gebruikers die toegang hebben tot de AI-chatbot van miljardair Elon Musk krijgen in bepaalde antwoorden de mededeling dat die draait op de ChatGPT-technologie van OpenAI. Musk heeft zijn AI-chatbot juist neergezet als geheel eigen ontwikkeling, door een topteam van AI-onderzoekers, dat is verenigd in zijn AI-bedrijf xAI. Nu lijkt het erop dat chatbot Grok deels leunt op de grote concurrent.

xAI
xAI

In reactie op instructies om malware aan te passen voor een redteaming-oefening geeft Grok aan dat hij niet kan voldoen aan dat verzoek omdat dit ingaat tegen het beleid van OpenAI. Daarbij draagt Grok wel de behulpzaam bedoelde boodschap aan dat hij wel informatie kan geven hoe systemen te beschermen tegen de dreiging van malware.

Support@OpenAI.com

Verder geeft Grok in reactie op klachten ook wel eens de respons dat gebruikers contact kunnen opnemen met support@openai.com. Dit om een probleem te melden bij het supportteam, dat dan de - svp gedetailleerde - melding gaat bestuderen om Groks functioneren te kunnen verbeteren.

Werknemers van Musks AI-bedrijf stellen in online reacties echter dat Grok zeker niet een frontje is voor ChatGPT's API - of draait op gestolen dan wel afgekeken code. Het feit dat de xAI-chatbot in antwoord op bepaalde vragen en prompts telkens OpenAI noemt, zou een andere oorzaak hebben.

'Komt door ChatGPT-output op het web'

Namelijk dat Grok niet alleen is getraind op data van Musks social network X (voorheen Twitter) maar ook op data van het web, waar veel output van ChatGPT in zit. Die uitingen van de bekende chatbot van OpenAI zouden per ongeluk zijn meegekomen in de training van Grok. Volgens xAI is het een zeer zeldzame situatie, die nu ook wordt aangepakt.

Gebruikers reageren daarop met de mededeling dat het niet zeldzaam is en vaak voorkomt bij opdrachten om softwarecode te maken of aan te passen. Bovendien merken andere gebruikers op dat de ratio van algemene informatie versus ChatGPT-output toch echt flink uitvalt in het voordeel van eerstgenoemde. Zo is er bijvoorbeeld op het web veel meer informatie over contact opnemen met support van verschillende bedrijven dan puur en alleen van OpenAI.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in