Google rolt AI-aangedreven search wereldwijd uit
De AI-aangedreven nieuwe zoekmogelijkheden van Google zijn per direct toegankelijk voor gebruikers wereldwijd. Daar gelden echter nog wel enkele kleine relativeringen voor. Zo is het beschikbaar voor Engelstalige gebruikers, in de Verenigde Staten. Verder gaat het om zoeken via Google Lens, de beeldherkenningstechnologie van het bedrijf die beschikbaar is in de Google's smartphone-app voor iOS en voor Android.
Beeld, tekst en vragen over beeld
Formeel gaat het nog om een bètafunctie, maar dus wel eentje die breed beschikbaar is. Het bedrijf van CEO Sundar Pichai heeft de nieuwe multisearch-mogelijkheden vorig jaar al in een voorproefje getoond, schrifjt TechCrunch, op het eigen Search On-event. Gebruikers kunnen het nu zelf uitproberen: door in de Google-app een foto te maken of selecteren en die dan voorzien van extra zoektermen. Bijvoorbeeld een foto van een jurk maar dan in een kleur naar eigen keuze.
Gebruikers kunnen ook vragen stellen aan Google's zoekmachine over een object dat ze in beeld hebben. Google stelt dat het hiermee gebruikers helpt als ze niet de woorden kunnen vinden om te beschrijven van waar ze precies naar op zoek zijn. Het nieuwe multisearch gaat dus verder dan alleen de beperkte invoer van de traditionele tekstgestuurde search-box.
Multimodaal zoeken
"Dit alles is mogelijk dankzij onze nieuwste vooruitgang op het gebied van kunstmatige intelligentie, die het makkelijker maakt om de wereld om je heen te begrijpen op natuurlijkere en intuïtievere manieren", blogt search-productmanager Belinda Zeng. Google verkent nu ook mogelijkheden waarop deze multimodale zoekfunctionaliteit nog versterkt kan worden door inzet van het Multitask Unified Model (MUM), waar het bedrijf al jaren aan werkt.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee