Robotauto's brengen in 2021 boodschap aan huis in Californië
Nuro troeft daarmee onder meer Amazon en General Motors af, die vergelijkbare plannen hebben ingediend. Nuro heeft een gespecialiseerd voertuig - de R2 - ontwikkeld, zoals het bedrijf aan alle kanten belicht op de website. (zie ook foto hierboven). Toch start het bedrijf de dienstverlening met een aantal Toyota Prius-exemplaren die zijn aangepast om zonder bestuurder te kunnen rijden.
Aan de licentie van DMV zitten wel beperkingen. Voorlopig mag Nuro de dienstverlening alleen uitvoeren in twee gemeentes in Silicon Valley, namelijk San Mateo en Santa Clara. Ook mogen de voertuigen alleen de weg op onder goede weersomstandigheden en kunnen zij maximaal zo'n 40 km per uur rijden.
Het is onduidelijk waarom Nuro niet gelijk met de zelfontwikkelde R2-voertuigen de commerciële dienstverlening start. Volgens een blog van David Estrada, de Chief Legal & Policy Officer van het bedrijf zijn deze voertuigen de afgelopen vier jaar intensief getest. De voertuigen zijn volgens het bedrijf ontworpen met een hoge prioriteit voor veiligheid met betrekking tot alles buiten het voertuig - de medeweggebruikers - en de goederen die afgeleverd moeten worden.
Nuro heeft ook in Texas en Arizona licenties om de R2-voertuigen te testen. Daarbij mogen ze zonder bestuurder de weg op, en hoeven niet gevolgd te worden met een controle-auto.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee