Salesforce-klanten krijgen meer genAI-keuze door deal met Google voor Gemini
De zevenjarige miljardendeal tussen Salesforce en Google gaat Salesforce-gebruikers meer mogelijkheden geven voor generatieve AI (genAI). De deal tussen de twee techreuzen draait om Google's genAI-aanbod Gemini, dat wordt toegevoegd aan Salesforce CRM én aan diens al bestaande AI-aanbod Agentforce. Daarnaast omvat de deal ook multicloud middels omarming van Google Cloud. Meer keuze voor klanten en meer tegenwicht voor genAI-reuzen Microsoft en OpenAI.

Salesforce is, net als vele andere IT-leveranciers, al langere tijd bezig met genAI-ontwikkelingen. De grote aanbieder van SaaS (Software-as-a-Service) - die met zijn online-CRM een vroege cloudpionier was - biedt zijn klanten al verschillende AI-mogelijkheden. Zoals jaren terug met zijn AI-toepassing Einstein en sinds eind vorig jaar via zijn Agentforce. Overigens is Einstein begin 2023 nog versterkt met aansluiting op OpenAI's genAI ChatGPT.