Spaans voetbal experimenteert met virtueel publiek
Gisteren werd voor het eerst weer gevoetbald in Spanje met onder meer een wedstrijd tussen Sevilla FC en Real Betis. Wie naar een tv-verslag keek, kreeg niet direct de indruk dat de spelers hun wedstrijd speelden in een leeg stadion. La Liga - de organisator van de Spaanse eredivisie - maakte er een televisiespektakel van in samenwerking met gamesproducent EA Sport en het Noorse videotechniekbedrijf Vizrt.
De lege tribunes in de beelden werden real-time overschreven met door een computer gegenereerd publiek, dat met geluid reageerde op wat er op het veld gebeurde.
Het computergegenereerde publiek was nog niet zo verfijnd als in de FIFA 2.0 games. Het was meer een beeldtextuur die de indruk moest wekken van een live-publiek. Volgens Jim Gibson werkte dat verrassend goed.
Het probleem was echter dat de techniek alleen nog werkt met de beelden van de centrale camera opstelling. Zodra er werd gewerkt met close-ups, of met camerabeelden vanuit de cornerhoeken, viel het publiek opeens weg, wat een merkwaardige indruk geeft. Maar volgens kenners is dit een goede eerste poging om sfeer te brengen in sportuitzendingen, blijkt uit een verslag van The Verge.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee