Uber-ontslag was geen AI-beslissing, oordeelt rechter
Het aanvechten door voormalig Uber-chauffeurs van hun gedwongen exit bij dat vervoersbedrijf is niet succesvol gebleken wat betreft de beschuldiging van geautomatiseerd ontslag. De rechter oordeelt dat er geen sprake is van (louter) geautomatiseerde besluitvorming voor het 'ontslag'. Het gaat hierbij om het schrappen van de Uber-accounts van de formeel zelfstandige ondernemers die als chauffeurs voor de bekende taxi-app werken.
Mens ertussen, voor fraude
Deze zaak is in Nederland aangespannen omdat hier het Europese hoofdkantoor van het Amerikaanse techbedrijf is gevestigd. Het Nederlandse PR-bureau van Uber laat AG Connect weten dat het matchingsalgoritme niet wordt aangemerkt als geautomatiseerde besluitvorming volgens de definitie van de AVG. Die Europese privacywet was door de ontslagen chauffeurs aangegrepen omdat de geautomatiseerde datavergaring door Uber zou leiden tot algoritmebepaling van werk en ontslag.
De rechter te Amsterdam ziet dat anders. Bij Ubers beoordeling van het wel of niet tewerkstellen van chauffeurs is wel degelijk sprake van "betekenisvolle menselijke tussenkomst", aldus het vonnis. Uber heeft geargumenteerd dat het accounts van chauffeurs pas deactiveert als het bedrijf "op basis van grondig onderzoek tot de conclusie komt dat de desbetreffende chauffeur herhaaldelijk of ernstige frauduleuze activiteiten heeft gepleegd".
Chauffeur die ook passagier is
De PR-verklaring na deze gerechtelijke overwinning stelt dat veiligheid de hoogste prioriteit heeft op het Uber-platform "en daarom wordt ieder besluit tot deactivatie van accounts uiterst serieus en handmatig behandeld door onze gespecialiseerde teams”. De ontslagen chauffeurs hebben volgens Uber herhaaldelijk fraude gepleegd, onder meer door zich via de Rider- en de Driver-app voor te doen als passagier én chauffeur om dan annuleringskosten te kunnen claimen.
Terwijl Uber nu meldt dat chauffeurs volgens de rechter alle data geleverd hebben gekregen waarop zij recht hebben, moet het bedrijf nog een stap verder gaan van de rechter. "Uber moet deels nog wel inzage geven in de concrete verwijten die hebben geleid tot het besluit tot deactivering van de accounts." Zo moet het bedrijf de individuele, maar geanonimiseerde beoordelingen van passagiers verstrekken aan chauffeurs. En aan twee van de aanklagende ex-chauffeurs moet Uber nu uitleggen voor welke frauduleuze handelingen het hun accounts heeft gedeactiveerd.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee