5 vragen aan Gerald Cohen: Information Builders vreest consolidatie niet
▪ Context: Cohen was onlangs in Amsterdam voor een bezoek aan Gartners Business Intelligence Summit.
1 Verandert de recente consolidatiegolf in BI, met de overnames van Business Objects, Hyperion en Cognos, veel voor Information Builders?“
We denken van wel.
Ik denk dat we minder concurrentie zullen zien met Business Objects en Cognos. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld 78 situaties waarin we met Cognos om een klant streden. Mijn voorspelling is dat we er daar dit jaar al minder van zullen zien en over twee jaar veel minder, als de integratie binnen IBM rond is. Leveranciers die Ascential vaak tegenkwamen, zien IBM, die Ascential overnam, nauwelijks meer. Ze hebben 1200 producten te verkopen. Overgenomen bedrijven worden onderdeel van de ’stack’.”
2 Maar overgenomen of niet, BI wordt volgens Gartner deel van de infrastructuur; Larry Ellison noemt Hyperion ‘middleware’. Verandert dat technisch niets voor Information Builders?
“Nee, helemaal niet. Ik zie alleen gevolgen voor de verkooppraktijk. De megaleveranciers zullen grote kortingen geven om je binnen te halen en daarna ben je aan ze overgeleverd. En daar zullen wij geen klanten om verliezen. Best-of-breed heerst nog steeds. Er zijn zoveel redenen waarom bedrijven oplossingen van andere leveranciers kopen. Het laatste kwartaal van 2007 hebben we ook geen enkele twijfel gezien bij onze klanten.
Wat we wel merken is dat er meer openheid is bij bijvoorbeeld de partners van Business Objects. Die zijn wel eerder geneigd met andere leveranciers zaken te doen.”
3 Volgens sommigen is BI hetzelfde als corporate performance management, maar anderen zien CPM als iets puur financieels. Hoe kijkt u daarnaar?
“85 procent van alle CPM-deals die wij sluiten is gewoon voor financiële toepassingen. Daarbuiten zien wij het eigenlijk niet groeien. Er zijn wel kansen, maar dat gaat niet veranderen hoe bedrijven worden gerund. We hebben veel klanten die interessante dingen doen met hun CPM-dashboards, maar de notie dat alles top-down op die manier bestuur kan worden – misschien dat dat in financiën werkt. Ik denk dat de reden is dat je in CPM een model moet bouwen en weinig bedrijven weten hoe dat moet, tenzij het om financiën gaat. Daar heb je namelijk een kant-en-klaarmodel en dat heet het budget. Daar hoef je voor CPM niet veel meer aan toe te voegen. Ik denk dat grote bedrijven financiële performance management zullen hebben en de bijbehorende dashboards, maar voor mij is dat een niche.”
4 Over de ‘onderkant’ van BI, het genereren van rapportages, wordt tegenwoordig wat kleinerend gedaan, ook door Gartner. Terecht?
“Uiteindelijk wordt alles uit BI gedistribueerd als een rapport. Als een rapport een winkel vertelt hoeveel flessen wijn van een bepaald soort er op het schap moeten om hun winst daarop te maximaliseren, is dat een rapportage? Natuurlijk, maar wel een hele slimme. En dat is precies wat wij doen. Onze rapportages zijn heel interactief en hebben de analysemogelijkheden al ingebouwd gekregen. Er is niks statisch aan.
Waar we veel in investeren is in samenwerking met Adobe-technologie. We maken onze frontend voor de meer veeleisende klanten ‘Flex-enabled’, waardoor je bijvoorbeeld een pdf als rapport krijgt met bewegende onderdelen in Flash.”
5 Terugkomend op de consolidatie; hoe groot is de kans dat Information Builders wordt overgenomen?
“Je weet maar nooit. Als iemand naar ons toekomt met een gigantisch aanbod... Kijk naar FAST, dat 66 miljoen omzet heeft. Microsoft betaalt er 1,2 miljard voor. Dus je kunt nooit ‘nooit’ zeggen. Klanten worstelen daar ook mee. Maar dan vraag ik gewoon of ze zelf weten of ze worden overgenomen of niet...”
/f.blankena@sdu.nl