Aanbestedingsprocedures missen praktische oriëntatie
Ongetwijfeld is er, zoals Bas Linders vorige week schreef, nog veel mis met de professionaliteit aan de inkoopkant als het gaat om aanbesteden conform de regelgeving. Dat is, vrees ik, niet veel meer dan een deel van wat langzamerhand met recht een aanbestedingsprobleem mag worden genoemd.
Minstens zo belangrijke oorzaken vormen de veel te grote complexiteit, slechte leesbaarheid en geringe praktische oriëntatie van de aanbestedingsregelgeving als gevolg waarvan aanbesteden in overeenstemming met die regels in hoog tempo een illusie dreigt te worden. Alle goede Brusselse bedoelingen ten spijt is dat probleem niet opgelost door de nieuwe aanbestedingsrichtlijn en al evenmin door het daarop afgestemde in juli vorig jaar afgekomen Nederlandse Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten. Bedrijfsleven en overheid blijven bijgevolg gevangen in een rigide regelgevend keurslijf dat hen de, zeker bij het verstrekken van ICT opdrachten benodigde speelruimte, niet biedt.