Accenture werkt aan BPO voor pensioenfondsen
Dat Accenture geïnteresseerd is in zijn plannen komt doordat het bedrijf zich nog meer wil richten op BPO. Accenture haalt wereldwijd al een derde van zijn omzet van 12 miljard dollar uit BPO. In Nederland is dat echter nog zeker niet het geval. Accenture wil daar dus in investeren. Douwes richtte zich in eerste instantie op de pensioen- en verzekeringsmarkt, maar heeft nu eerst gekozen voor de branche van pensioenfondsen omdat daar nog weinig BPO-concurrentie is. En als je heel basaal kijkt, wijkt deze markt niet veel af van die van hypotheken. Douwes: "Bij een hypotheek moet je als verstrekker een keer betalen en dertig jaar lang incasseren. Bij een pensioen incasseer je ook twaalf keer per jaar, gedurende een lange periode. En je moet jarenlang twaalf keer per jaar uitbetalen." Veranderingen Belangrijk voor de keuze voor de pensioensmarkt is echter vooral dat er grote veranderingen op til zijn in dit segment. Er is een beperkt aantal zeer grote bedrijfstakpensioenfondsen. En er zijn rond de negenhonderd pensioenfondsen van bedrijven. Die hebben volgens Douwes precies de omvang waarbij het voor hen aantrekkelijk is in een shared BPO voor hen een groot deel van de administratie te laten verzorgen. Daar komt bij dat het gros van de pensioenfondsen op het punt staat te kiezen voor een ander pensioensysteem. Nu werkt vrijwel iedereen met het Defined Benefit-systeem. Hieronder vallen de eind- en middelloonpensioenen. Je weet hierbij precies hoeveel pensioen je krijgt op een bepaalde datum. De lasten voor de werkgever en/of het fonds zijn echter nauwelijks te voorspellen. Volgens Douwes staan veel pensioenfondsen op het punt over te stappen naar het systeem van Defined Contribution. Hierbij zijn de lasten voor de werkgever voorspelbaar. De beurs en de rentestand zijn bepalend voor het bedrag dat je op een bepaald moment krijgt uitgekeerd. Voor pensioenfondsen is dit systeem veel beter beheerbaar dan Defined Benefit. Immers, nu de beleggingsopbrengsten wat tegenvallen, komen veel pensioenfondsen in de problemen. Bij Defined Contribution is dat risico niet meer voor hen, maar voor de verzekerde. Douwes: "De overstap naar een nieuw pensioensysteem is een mooi moment om eens te kijken of je in het vervolg veel werk in een shared BPO-organisatie kunt laten doen. Want die overstap heeft voor de pensioenfondsen zeer grote veranderingen tot gevolg: een nieuwe methodiek, een nieuwe werkwijze en nieuwe informatiesystemen. Laat je dat door een shared BPO doen, dan hoef je zelf de kosten van die overstap niet meer te maken, nog afgezien van het uitzoekwerk!" Hij legt uit: "Een pensioenfonds heeft - afgezien van het onderhouden van de relatie met de deelnemers en interne werknemers - drie taken: assett management (de pensioengelden laten renderen), risicomanagement (het berekenen van de premies) en operations, het uitvoeringsapparaat. Sommige hebben het gesplitst en bijvoorbeeld het vermogensbeheer ondergebracht bij een bank. Wij kunnen in het shared BPO het uitvoeringsapparaat voor hen verzorgen." Toch ligt de concurrentie op de loer. "De grote pensioenfondsen overwegen eigen shared service centers op te zetten en die diensten vervolgens aan te bieden aan de kleinere bedrijfsfondsen. Maar ik denk niet dat ze dat gaat lukken. Want dit zijn interne BPO’s van concurrenten! Het lukte Stater ook niet om de grote banken aan zich te binden, omdat het eigendom was van ABN Amro. Zij zeiden ronduit dat ze geen stuiver wilden bijdragen aan de winst van de concurrent." Basis IT is volgens Douwes het belangrijkste onderdeel van het uitvoeringsapparaat van een pensioenfonds. "De basis moet een goed systeem zijn met geavanceerde technologie. Je kunt het niet doen met een oud systeem. Pensioenfondsen willen juist de kwaliteit van hun service en informatievoorziening vergroten en een kortere time to market bereiken. De kosten moeten ook omlaag, ook al vormen die in wezen maar een fractie van het totale bedrag aan beleggingen dat zij in bezit hebben." Hij breekt nu zijn hoofd over hoe hij verder moet. "Een paar pensioenfondsen hebben hun IT goed op de rit staan. Zo’n fonds zou prettig zijn als ‘launching’ partner. Dat is een goede basis om samen mee te gaan, in welke vorm dan ook. We willen namelijk absoluut niet zelf een nieuw pensioensysteem ontwikkelen. Wel kunnen we eventueel een bestaand systeem moderniseren. Daarvoor hebben we een ‘delivery center’ in India, dat dat prima tegen lage kosten kan verzorgen." Een overname lijkt de meest logische stap. Accenture is in onderhandeling om de leven- en pensioenadministratie over te nemen van een grote verzekeraar. Dat levert weer een medewerkersbestand op van honderd mensen. "Daar kan het shared BPO mee worden opgezet." Dit is echter nog niet rond. "Vooralsnog doe ik missionariswerk. Tussen contact en contract zat bij Stater gemiddeld een jaar. Daar reken ik hier ook op. Wellicht nog wel langer. Maar ik heb nog een jaar om het op de rit te zetten."