‘Agile’ gaat prima samen met offshoring
Maar de uitbesteding van ontwikkelactiviteiten hoeft een snelle ontwikkelmethodiek als Scrum helemaal niet in de weg te staan, betoogt Jeff Sutherland. Hij is degene die Scrum (vernoemd naar een rugbyspelmoment waarbij de spelers hun ‘koppen bij elkaar steken’) in 1993 bedacht en sindsdien heeft uitgedragen als spreker, adviseur, of vicepresident engineering bij softwarebedrijven. “Het watervalmodel werkt gewoon niet. Als het project groter is dan 2 miljoen euro, dan is de faalkans al meer dan 85 procent! In de watervalmethode besteed je veel tijd aan het maken van een plan, waarna het succes vervolgens wordt afgemeten aan het uitvoeren daarvan, op tijd en op budget. Waar het altijd weer misgaat is de veranderingen. Meer dan de helft van requirements van een project verandert gedurende het project. Dus projecten worden duurder, duren langer en mislukken. Het tegenhouden van die tussentijdse veranderingen is een optie, maar dat leidt tot software die de klant helemáál niet meer wil. Het percentage ongebruikte features is daardoor vaak meer dan de helft.”Scrum, gericht op het doorbreken van die plangerichte aanpak, vergt ‘binnenshuis’ al aardig wat discipline. De veronderstelling dat die discipline helemáál lastig is te realiseren als (een deel van) de ontwikkeling naar een ver land wordt uitbesteed, denkt Sutherland inmiddels onderuit gehaald te hebben. Hij was een paar jaar geleden betrokken bij de bouw van een bibliotheeksysteem van meer dan een miljoen regels code, dat uit de hand begon te lopen. “Besloten werd tot een Scrum-aanpak waarbij elk team half in Rusland en half in de VS zou zitten, met een dagelijkse teleconference. Elk team moest gedistribueerd zijn, of het nu vier of acht mensen waren. Uiteindelijk was het een combinatie van zo’n acht teams en die leverden meer code af dan enig groot team ooit gedaan heeft.” De bouwer van het bibliotheeksysteem werd echter overgenomen en het systeem nooit afgemaakt.Een recenter voorbeeld van Scrum in outsourcing is echter succesvoller verlopen. Softwarehuis Xebia, waar Sutherland geen onbekende is, probeerde het op een voorzichtige manier met zijn dochtervestiging in India. Xebia ontwikkelde de software voor het Info-Plus-project van ProRail (dat in actuele en nuttige reisinformatie voor de reiziger moet resulteren). De aanpak was vrij wetenschappelijk. “Ten eerste moeten het in India mensen van gelijkwaardige aard zijn die dezelfde tools en processen gebruiken. En je kijkt dus wat er gebeurt met de productiviteit als je de helft van het productieteam van Nederland naar India verplaatst. Je kijkt ook of de kwaliteit wel gelijk blijft. En als je het totale team in omvang verdubbelt, gebeurt er dan hetzelfde met de productiviteit?”Als een team daadwerkelijk als één team functioneert, doen culturele verschillen er ook niet meer toe, meent Sutherland. “Het blijkt dat een team dat je opsplitst, subgroepen vormt met verschillende agenda’s. Het vertrouwen valt dan weg. Maar Xebia laat ze goed kennismaken en na de separatie dagelijks een online meeting houden. Het team moet blijven focussen op één gemeenschappelijk doel.”Bij het ProRail-project deed zich het verschijnsel voor dat na het opsplitsen van het team de kosten stegen. Het bleek dat de Indiërs dan verwachtten dat hun collega die het langst in dienst was, ze vertelde wat ze moesten doen, waardoor de snelheid meteen omlaag ging. Sutherland: “Maar dat wordt binnen Scrum meteen duidelijk, dus kun je het aanpakken.” In dit geval werd de ‘scrum master’-rol naar India verplaatst. Xebia had aan het begin van het project acht mensen bij ProRail en haalde er bij de derde iteratie (van twee weken) nog eens drie Indiërs bij, een aantal dat later werd ‘opgeschaald’. Na de opstart vertrokken de Indiërs weer huiswaarts, maar bleven deel uitmaken van teams met de Nederlanders, en vanuit die situatie heeft zich een soort celdeling voltrokken om de ontwikkelcapaciteit verder uit te breiden. Gereisd werd er met name om de persoonlijke relaties en het begrip van wat de klant wilde te faciliteren.Sutherland is ervan overtuigd dat Xebia met de Scrum-aanpak vijf keer zo productief is geworden als met een watervalaanpak mogelijk zou zijn. Sutherland helpt meer Nederlandse bedrijven met Scrum. Softwareleverancier Planon heeft acht Scrum-teams en ook TomTom is tot op zekere hoogte actief met Scrum. Maar bij meer bureaucratische bedrijven, zoals grote verzekeraars, komt Scrum meestal niet van de grond. Dan wreekt zich de ‘zo hebben we het altijd gedaan’-houding. CaseSRitDigitale borden zoals die in Amersfoort al enige tijd boven de perrons hangen, zullen eind 2009 op de meeste stations in Nederland de informatie uit InfoPlus weergeven.