Ahold bundelt internet-bestelservice
Klanten kunnen gelijktijdig producten uit het assortiment van de vijf winkelketens kiezen op een centrale website. Alle bestelde artikelen worden in één keer thuisbezorgd, ook als ze van verschillende winkels komen. De klant hoeft ook maar één keer af te rekenen. Ahold spreekt van een 'unieke samenwerking' tussen zijn vijf dochterbedrijven. Ahold heeft de afgelopen jaren met enkele dochters al ervaring opgedaan met het online bestellen en laten bezorgen van producten. Zo exploiteert de supermarktketen Albert Heijn in de Randstad een besteldienst die aanvankelijk James Telesuper heette en later in AH Thuisservice is omgedoopt. De nu doorgevoerde bundeling is gebaseerd op het 'multi-channel'-uitgangspunt: klanten kunnen zelf kiezen tussen boodschappen doen in de fysieke winkel en op internet. Daarmee zouden ze een 'ideale mix' kunnen bereiken, aldus Ahold. De bestelservice biedt keus uit meer dan negenduizend producten, waaronder ook verse. Aflevering bij de klant is zes dagen per week binnen 24 uur mogelijk. Met het oog op de online-besteldienst zijn drie nieuwe distributiecentra ingericht in Beverwijk, Rotterdam en Utrecht. Albert is toegankelijk in vrijwel geheel Midden- en West-Nederland en bereikt zo circa de helft van de Nederlandse huishoudens. (gke)