Ahold neemt Bol.com over
De overname van Bol.com moet leiden tot een versnelde groei van de onlineverkopen, een sterkere binding met klanten en een groter aanbod bij supermarktconcern Ahold. Samen bieden de retailbedrijven klanten nog meer keuze, gemak en voordeel, lieten ze maandag weten.
Afhaalpunten aannemelijke optie
Een van de dingen waar Ahold aan denkt is de al eerder aangekondigde introductie van afhaalpunten. Naast de winkels en de mogelijkheid van online bestellen en thuisbrengen, ziet de winkelketen ook hier veel toekomst in. "Drie verkoopkanalen biedt nog meer gemak voor de klant. We zullen ook zeker gaan kijken of er combinaties mogelijk zijn in het aanbod van onze merken Etos, Gall & Gall, Albert Hein en ook Bol.com'', aldus een woordvoerder.
Topman Boer wil verder investeren in Bol.com, zodat het verder kan groeien en de leidende positie in online retail kan uitbreiden. "Bol.com is een van de beste onlinebedrijven in Europa. De operationele kracht in non-food van Bol.com zal leiden tot een aanzienlijke uitbreiding van onze online aanwezigheid, naast het bestaande aanbod van albert.nl.''
De overname heeft verder ook geen personele consequenties, zo stelde topman Dick Boer van Ahold. Hij gaf aan dat de onlinemerken albert.nl en Bol.com naast elkaar blijven bestaan. Ahold wil Bol.com onder meer gaan gebruiken om de onlineverkopen in Nederland en België te stuwen. De directie van Bol.com verandert niet.
Bol.com behaalde in 2011 een omzet van 355 miljoen euro. De webwinkel biedt een assortiment aan producten zoals boeken, elektronica en speelgoed. Bol.com is naar eigen zeggen de meest bezochte retailwebsite van Nederland met 3,4 miljoen actieve klanten en in 2011 meer dan 17 miljoen verkochte artikelen.
De overname draagt naar verwachting direct bij aan de winst per aandeel van Ahold. Bol.com wordt het vijfde 'retailmerk' van Ahold, naast Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en albert.nl.
Opportunistische aankoop
De overname door Ahold van onlinewinkel Bol.com is een ,,opportunistische aankoop''. Het is ,,een business die Ahold niet gewend is''. Deze kritische noot plaatste supermarktkenner Paul Moers van marketingbureau PM.SMS over de transactie.
Moers ziet de aankoop als een poging ,,om weer iets nieuws te gaan doen, nu de supermarktomzetten onder zware druk komen te staan''. Hij wijst erop dat een vergelijkbare poging met het Amerikaanse Foodservice destijds ,,desastreus'' is verlopen. Toen was er ook geen sprake van synergie, ook met de aankoop van Bol.com ziet Moers ,,weinig synergie''.
Wehkamp was nog een betere aankoop geweest, stelt de marketingdeskundige. Dat onlinewarenhuis zit veel breder in het non-foodassortiment dan Bol.com. ,,Dat zou je dan echt op de kaart kunnen zetten'', aldus Moers.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee