Ambtenaren kopen eigen werkcomputer
De gemeente blijft verantwoordelijk voor een beveiligde virtuele werkomgeving waarbinnen iedereen zijn werk doet. Met de invoering van dit Bring Your Own Device (BYOD)-beleid wil de gemeente flexibel werk stimuleren. Heerhugowaard is met deze vorm van BYOD naar eigen zeggen koploper in overheidsland.
30 procent werkplekken ongebruikt
Tot voor kort was iedere werkplek in het gemeentehuis voorzien van een beeldscherm, muis en computer. In de praktijk bleek dat de laatste jaren gemiddeld 30 procent van de werkplekken per dag niet gebruikt werden. Dit komt door flexibele werktijden, krimp van het aantal ambtenaren en steeds meer medewerkers die regelmatig thuiswerken.
De gemeente verwacht dat de bezetting van werkplekken de komende jaren nog meer zal fluctueren in verband met regionale samenwerking. Ook hebben medewerkers steeds meer eigen wensen met betrekking tot de apparatuur waarmee zij het liefst werken. Dat heeft wethouder Leo Dickhoff (ICT) er in 2014 toe gebracht opdracht te geven een pilot voor BYOD in te voeren.
Ook voor stagiairs en uitzendkrachten
Er deden zo’n zestig ambtenaren vrijwillig mee aan de pilot. Zij schaften hun eigen computerapparatuur aan en deden hun werk via de besloten WiFi van de gemeente. De gemeente was zo tevreden over de uitkomsten van de pilot, dat het BYOD-beleid nu organisatiebreed wordt in te voeren. Ook voor interim medewerkers, uitzendkrachten en stagiaires geldt voortaan dat zij in principe hun eigen apparatuur moeten meenemen.
Alle medewerkers van de gemeente Heerhugowaard hebben een cursus Digivaardigheden gevolgd, waarin onder meer aandacht was voor antivirusprogramma’s en beveiliging van de apparatuur met verantwoorde wachtwoorden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee